NEW

Wymiana sprzęgła w Toyocie Yaris 1.3

2021-05-13 / LuK

ToyotaYaris_Clutch_01_1634.jpg
ToyotaYaris_Clutch_1_1634.jpg
ToyotaYaris_Clutch_2_1634.jpg
ToyotaYaris_Clutch_3_1634.jpg
ToyotaYaris_Clutch_4_1634.jpg
ToyotaYaris_Clutch_5_1634.jpg
ToyotaYaris_Clutch_7_1634.jpg

Popularny samochód - prosta naprawa

W tym artykule opisujemy wymianę sprzęgła w Toyocie Yaris  z silnikiem benzynowym 1.3, z 2014. Samochód przejechał nieco ponad 130 000 km, a klient zgłosił, że sprzęgło „ślizga się”, co potwierdził krótki test drogowy - zalecono wymianę sprzęgła.

Toyota wprowadziła Yarisa na rynek w 1999 roku, zastępując wcześniejszy model Starlet. Obecnie jest to już trzecia generacja, która okazała się bardzo popularna na wielu rynkach, m.in. polskim, dając wiele możliwości świadczenia usług przez niezależne warsztaty.

Przy niewielkiej pomocy, wymiana sprzęgła jest prostą naprawą dla typowego warsztatu mechanicznego - zaplanowany czas naprawy to ok. 5 godzin.

Zastosowane wyposażenie warsztatu to warsztatowy podnośnik kolumnowy, podnośnik skrzyni biegów i wspornik silnika.

Instrukcje warsztatowe i czasy pracy zostały pobrane z katalogu TecRMI, dostępnego na portalu REPXPERT firmy Schaeffler, a właściwy numer części sprzęgła został dobrany w oparciu o katalog TecDoc.

SPOSÓB POSTĘPOWANIA I KOLEJNE DZIAŁANIA
W dalszej części opisujemy kolejne kroki, które należy wykonać aby naprawa przebiegła prawidłowo.
ToyotaYaris_Clutch_1_817.jpg

Postaw auto na podnośniku samochodowym - otwórz maskę i zdejmij dolne listwy przedniej szyby, aby uzyskać dostęp do akumulatora i zbiornika płynu hamulcowego.

ToyotaYaris_Clutch_2_817.jpg

Odłącz akumulator, zdejmij zacisk akumulatora, następnie należy wyjąć akumulator. Dalej można wyjąć podstawę akumulatora. Zapewni to dobry dostęp do górnej części skrzyni biegów. Zdejmij cięgna zmiany biegów, a usuwając małe zaciski „R”, odłącz wsporniki wężyka płynu chłodzącego i wiązki przewodów.

ToyotaYaris_Clutch_3_817.jpg

Teraz wyjmij górne śruby obudowy skrzyni biegów, w tym miejscu możemy również wyjąć wtyczkę włącznika świateł cofania (zdjęcie), zacisnąć elastyczną rurkę sprzęgła i odłączyć przewód hydrauliczny sprzęgła od skrzyni biegów.

ToyotaYaris_Clutch_4_817.jpg

Podnieś samochód, aby uzyskać dostęp do spodu pojazdu, zdejmij osłonę podsilnikową, a następnie spuść olej ze skrzyni biegów. Podczas spuszczania oleju, opuść auto i zdejmij oba przednie koła, odłącz przednie łączniki stabilizatora od drążka stabilizatora i odkręć dwie śruby, które łączą amortyzator z zespołem piasty (zdjęcie). Można następnie wyjąć półoś napędową ze skrzyni biegów i odsunąć  od skrzyni biegów.

ToyotaYaris_Clutch_5_817.jpg

Ponownie podnieś auto,  przykręć korek spustowy skrzyni biegów i dokręć go zgodnie z instrukcją producenta samochodu. Następnie odkręć dolne mocowanie skrzyni biegów (zdjęcie), można teraz odkręcić dolne śruby obudowy skrzyni biegów. Pamiętaj o pozostawieniu jednej śruby do czasu całkowitego zdjęcia skrzyni biegów.

Teraz podeprzyj silnik za pomocą wspornika silnika, zamontowanego na ramie podnośnika, lub drugiego podnośnika skrzyni biegów, po podparciu zdejmij górne mocowanie skrzyni biegów i lekko opuść silnik, aby ułatwić demontaż skrzyni biegów. Podeprzyj ciężar skrzyni biegów za pomocą podnośnika skrzyni biegów i usuń końcową śrubę obudowy sprzęgła, odsuń skrzynię biegów od silnika, a gdy wałek wejściowy skrzyni biegów zostanie odsunięty od sprzęgła, opuść skrzynię biegów i wyjmij ją z pojazdu, po wyjęciu umieść w bezpiecznym miejscu.

Zdejmij sprzęgło z koła zamachowego silnika, odkręcając sześć śrub pokrywy sprzęgła. Podczas kontroli okazało się, że sprzęgło osiągnęło koniec okresu użytkowania, ponieważ okładzina tarczy sprzęgła została zużyta na poziomie nitów ustalających, a nity dotykały powierzchni płyty docisku sprzęgła.

Koło zamachowe zostało sprawdzone pod kątem ewentualnych uszkodzeń i pęknięć cieplnych, po potwierdzeniu prawidłowości ogólną powierzchnię koła zamachowego oczyszczono środkiem do czyszczenia hamulców i sprzęgła.

Wymień wysprzęglik hydrauliczny  (CSC), który jest zamontowany w obudowie skrzyni biegów, odłącz i zdejmij rurę sprzęgła, gumową uszczelkę i wspornik, a następnie usuń trzy śruby mocujące i wyjmij CSC, wyczyść obudowę wewnątrz za pomocą środka do czyszczenia hamulców i sprzęgła aby stary pył nie zanieczyścił nowego sprzęgła.

Porada REPXPERT.

  • Nigdy nie ściskaj nowego CSC na sucho, ponieważ może to spowodować jego uszkodzenie.
  • Upewnij się, że obszar montażowy nowego CSC jest czysty i że CSC jest zamontowany prostopadle.
  • Upewnij się, że śruby CSC mają odpowiednią długość i są prawidłowo dokręcone.
  • Najlepszą praktyką jest przepłukanie /wymiana płynu hydraulicznego sprzęgła. Odbywa się to po prostu przez umieszczenie przewodu sprzęgła w pojemniku na zużyty płyn, zdjęcie zacisku z przewodu i zlaniu starego płynu. Uzupełniaj zbiornik w razie potrzeby aż do momentu, gdy czysty/nowy płyn zacznie wypływać z przewodu, a następnie ponownie zaciśnij przewód.
  • Sprawdź, czy nie ma wycieków z silnika lub skrzyni biegów, które mogłyby zanieczyścić nowe sprzęgło, w razie potrzeby usuń  je przed montażem skrzyni biegów
ToyotaYaris_Clutch_6_817.jpg

Zamontuj nowy CSC i dokręć śruby zgodnie ze specyfikacją producenta, przykręć przewód sprzęgła do CSC (zdjęcie) i zamontuj wspornik do skrzyni biegów, znajdź przelotkę i dokręć przewód w pozycji centralnej. Teraz nałóż niewielką ilość smaru o wysokiej temperaturze topnienia na wypusty wału wejściowego, a następnie umieść nową tarczę sprzęgła na wypustach, co zapewni prawidłowe dopasowanie płyty sprzęgła, a także równomiernie rozprowadzi smar, przy zdjętej tarczy sprzęgła, usunąć nadmiar smaru.

ToyotaYaris_Clutch_7_817.jpg

Teraz zainstaluj nowe sprzęgło na kole zamachowym, upewnij się, że tarcza sprzęgła jest skierowana we właściwą stronę, opisane „gearbox side” lub „getriebe site”- strona skrzyni biegów oraz że tarcza sprzęgła i tarcza dociskowa są czyste. Używając narzędzia do montażu sprzęgła, wycentrować tarczę sprzęgła i założyć pokrywę sprzęgła. Dokręcić śruby w odpowiedniej kolejności i odpowiednim  momentem, zgodnie ze specyfikacją producenta (zdjęcie).

Jesteśmy teraz gotowi do ponownego zamontowania skrzyni biegów, sprawdź, czy kołki ustalające są na miejscu, a następnie za pomocą podnośnika skrzyni biegów ustaw skrzynię biegów na miejscu, gdy skrzynia biegów jest osadzona , zabezpiecz ją śrubą i dokręcić, podnieś silnik i skrzynię biegów za pomocą wspornika silnika i zamontuj górne mocowanie skrzyni biegów.

Teraz można zdemontować podnośnik skrzyni biegów i wspornik silnika, a następnie montaż przebiega w kolejności odwrotnej do demontażu.

Pamiętaj, aby uzupełnić skrzynię biegów odpowiednią jakością i ilością oleju, po ponownym podłączeniu akumulatora usuń wszelkie kody usterek. W tym przypadku sprzęgło można łatwo odpowietrzyć za pomocą odpowietrzania grawitacyjnego, po prostu otwierając króciec odpowietrzający i pozwalając płynowi przepływać aż do usunięcia całego powietrza. Jeśli odpowietrzanie grawitacyjne nie powiedzie się, zaleca się odpowietrzanie ręczne lub próżniowe.

Po zakończeniu naprawy przeprowadź próbę drogową.

Informacje na temat produktów Schaeffler, instrukcje montażu, czasy napraw i wiele więcej można znaleźć na portalu warsztatowym REPXPERT lub uzyskać kontaktując się z pomocą techniczną Schaeffler.