NEW

Wymiana sprzęgła w Renault Scenic III ze skrzynią biegów DC4

2021-05-13 / LuK

Foto_776_01_1.jpg
LuK_PC_RepSet_2CT_Renault_817.jpg

Popularny samochód - prosta naprawa

W ramach wsparcia technicznego ze strony Schaeffler, przygotowaliśmy artykuły techniczne opisujące „krok–po–kroku” sposób wymiany sprzęgła w samochodach różnych marek. W tym artykule opisujemy wymianę sprzęgła w Renault Scenic III, z silnikiem K9K,150 KM.
Samochód przejechał na oryginalnym sprzęgle 160 tys. km.

Instrukcja opisuje przypadek 6-cio biegowej skrzyni Renault DC4 (równoległa manualna) i montażu zestawu sprzęgła LuK RepSet 2CT, o nr katalogowym 602 0005 00.

Do przeprowadzenia wymiany sprzęgła potrzebne będą: podnośnik najazdowy, odpowiednie narzędzia, dwa wsporniki hydrauliczne do skrzyń biegów (jeśli nie zachodzi konieczność zabezpieczenia zespołu silnik – skrzynia biegów od góry) i oczywiście zestaw narzędzi specjalnych do demontażu i ponownego montażu zespołu sprzęgła 2CT.

DIAGNOZA WSTĘPNA
Z uwagi na prawdopodobieństwo zużycia zalecamy przy każdorazowej wymianie sprzęgła montaż nowego zespołu zasprzęglającego.
LuK_PC_RepSet_2CT_Renault_817.jpg

Zestaw LuK RepSet 2CT (Double Clutch Technology) zawiera wszystkie elementy potrzebne do wymiany sprzęgła. Wymagane do wymiany sprzęgła zestawy narzędzi:

  • Zestaw narzędzi LuK,nr kat. 400 0418 10
  • Zestaw narzędzi LuK do Renault, nr kat. 400 0423 10
  • Zestaw narzędzi do blokady transportowej LuK, nr kat. 400 0425 10

PRZYGOTOWANIE DO WYMIANY SPRZĘGŁA

Foto_776_04.jpg

W pierwszej kolejności należy przeprowadzić następujące czynności:

Odłączyć i wymontować akumulator oraz jego podstawę

Foto_776_05.jpg

Zdemontować środkową część atrapy chłodnicy, środkową część rury pod atrapą, doprowadzającą powietrze do filtra powietrza, oraz obudowę filtra powietrza.

Foto_776_06.jpg

Następnie odłączyć przewód kontrolny elektrozaworu sterującego turbosprężarką .

Foto_776_07.jpg

Odłączyć wiązkę z elektrozaworu turbosprężarki

Rozłączyć i zdjąć wiązkę akumulatora z lewego mocowania zawieszenia

Foto_776_08.jpg

Odpiąć i zabezpieczyć przed uszkodzeniem cięgno wyboru biegów .

Foto_776_09.jpg

Przed podniesieniem pojazdu należy zablokować koło kierownicy (z uwagi na brak stacyjki), w celu zdemontowania ramy pomocniczej (sanek) wraz z przekładnią kierowniczą .

eikona 10.jpg

Dalsze czynności prowadzimy na podniesionym samochodzie z odkręconymi kołami

Demontujemy nadkole po lewej stronie .

eikona 11.jpg

Odkręcamy łącznik stabilizatora, końcówkę drążka kierowniczego i sworzeń wahacza .

Foto_776_12.jpg

Zabezpieczamy ramę pomocniczą (sanki) wspornikiem hydraulicznym i odkręcamy śruby mocujące ramę pomocniczą podsilnikową .

Foto_776_13.jpg

Po stronie skrzyni biegów:

  • Odłączyć wiązkę przewodów, 
  • Zdemontować rurę do intercoolera i górną śrubę mocującą wiązkę silnika na skrzyni biegów,
  • Odłączyć wtyczkę sterownika skrzyni biegów, 
  • Zdjąć wiązkę silnika ze skrzyni biegów.

Następnie zdemontować rozrusznik i spuścić olej ze skrzyn i.

Foto_776_14.jpg

W następnej kolejności zdemontować:

lewą półoś iprawą półoś (zwrócić uwagę na pośrednie łożysko podpierające).

Foto_776_15.jpg

Następnie przedni zderzak i belkę podpierającą chłodnicę .

Foto_776_16.jpg

Wreszcie demontujemy ramę pomocniczą podsilnikową (sanki) .

WYMIANA SPRZĘGŁA

Foto_776_17.jpg

Teraz można odkręcić śruby i zdemontować skrzynię biegów .

Foto_776_18.jpg

Należy pamiętać o jej znacznej masie, charakterystycznej dla wersji dwusprzęgłowej, gdzie sprzęgło jest zamontowane wewnątrz skrzyni .

Jesteśmy teraz gotowi do ponownego zamontowania skrzyni biegów, sprawdź, czy kołki ustalające są na miejscu, a następnie za pomocą podnośnika skrzyni biegów ustaw skrzynię biegów na miejscu, gdy skrzynia biegów jest osadzona , zabezpiecz ją śrubą i dokręcić, podnieś silnik i skrzynię biegów za pomocą wspornika silnika i zamontuj górne mocowanie skrzyni biegów.

Teraz można zdemontować podnośnik skrzyni biegów i wspornik silnika, a następnie montaż przebiega w kolejności odwrotnej do demontażu.

Pamiętaj, aby uzupełnić skrzynię biegów odpowiednią jakością i ilością oleju, po ponownym podłączeniu akumulatora usuń wszelkie kody usterek. W tym przypadku sprzęgło można łatwo odpowietrzyć za pomocą odpowietrzania grawitacyjnego, po prostu otwierając króciec odpowietrzający i pozwalając płynowi przepływać aż do usunięcia całego powietrza. Jeśli odpowietrzanie grawitacyjne nie powiedzie się, zaleca się odpowietrzanie ręczne lub próżniowe.

Foto_776_21.jpg

Montaż skrzyni na silniku przebiega w odwrotnej kolejności. Należy zawsze zweryfikować stan i pozycję kołeczków centrujących.

Foto_776_22.jpg

Ze względu na ryzyko uszkodzenia wieloklinu tarczy, śruby mocujące skrzynię dokręcić przed opuszczeniem wspornika hydraulicznego, z zastosowaniem właściwego momentu zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Na skrzyni znajduje się korek wlewu oleju.

Podobnie jak zespól sprzęgła, w tym modelu konstrukcja dwumasowego koła zamachowego różni się znacząco od klasycznych DKZ. W związku z powyższym sposób montażu sprzęgła 2CT znacząco odbiega od procedury przy montażu sprzęgła klasycznego.

Porada REPXPERT.

  • Nigdy nie ściskaj nowego CSC na sucho, ponieważ może to spowodować jego uszkodzenie.
  • Upewnij się, że obszar montażowy nowego CSC jest czysty i że CSC jest zamontowany prostopadle.
  • Upewnij się, że śruby CSC mają odpowiednią długość i są prawidłowo dokręcone.
  • Najlepszą praktyką jest przepłukanie /wymiana płynu hydraulicznego sprzęgła. Odbywa się to po prostu przez umieszczenie przewodu sprzęgła w pojemniku na zużyty płyn, zdjęcie zacisku z przewodu i zlaniu starego płynu. Uzupełniaj zbiornik w razie potrzeby aż do momentu, gdy czysty/nowy płyn zacznie wypływać z przewodu, a następnie ponownie zaciśnij przewód.
  • Sprawdź, czy nie ma wycieków z silnika lub skrzyni biegów, które mogłyby zanieczyścić nowe sprzęgło, w razie potrzeby usuń  je przed montażem skrzyni biegów

Po zakończeniu naprawy przeprowadź próbę drogową.

Informacje na temat produktów Schaeffler, instrukcje montażu, czasy napraw i wiele więcej można znaleźć na portalu warsztatowym REPXPERT lub uzyskać kontaktując się z pomocą techniczną Schaeffler.