NEW

Wymiana paska rozrządu w samochodzie Opel Insignia 2.0 DTH

2021-04-12 / INA

Opel-insignia_0_1634.jpg

Procedura wymiany zestawu paska rozrządu

W dzisiejszym artykule przedstawiamy procedurę wymiany zestawu paska rozrządu INA w Oplu Insignia z silnikiem 2.0 DTH. Jest to, na naszych drogach, dość popularny model, tym bardziej warto zapoznać się z całą instrukcją montażową, a w razie konieczności mieć dostęp do darmowych informacji technicznych, w tym danych serwisowych i momentów dokręceń śrub poszczególnych elementów zestawu.
Informacje dostępne są na portalu warsztatowym REPXPERT i przytaczamy je w dalszej części niniejszego opisu. Razem z paskiem rozrządu i pompą płynu chłodzącego (zestaw INA 530 0562 30), wymianie podlega zestaw układu paska osprzętu, który w zależności od typu wspomagania układu kierowniczego ma dla systemu hydraulicznego nr INA 529 0348 10, a dla systemu elektrycznego nr INA 529 0351 10.
Zgodnie z danymi producenta pojazdu, wymianę rozrządu należy przeprowadzić przed 150  tys.km, lub 6 latami eksploatacji paska. Czas wymiany zgodnie z instrukcją dostępną na portalu REPXPERT, wynosi 2,6 h.

Konieczne jest aby odpowiednio wcześniej, przed wymianą rozrządu, zabezpieczyć pojazd oraz elementy zestawu, tak aby wyrównać temperaturę napinacza paska z temperaturą silnika.
Przyjmuje się 20°C., jako optymalną temperaturę dla wszystkich współpracujących elementów.
Obowiązuje ogólna zasada, że wymianie podlegają wszystkie elementy w układach paska rozrządu i paska osprzętu, stosujemy także wymagane momenty dokręcenia śrub mocujących i oczywiście obracamy wałem korbowym zawsze w kierunku zgodnym z obrotami silnika.
Należy przygotować hydrauliczny wspornik silnika oraz zestaw blokad do rozrządów Opla.

Opel-insignia_0_817.jpg

Wjeżdżamy samochodem na podnośnik, otwieramy maskę silnika i demontujemy jego górną osłonę.
Przed przystąpieniem do dalszych prac, pamiętamy aby rozłączyć kabel masowy akumulatora.
Luzujemy koło po stronie kierowcy i podnosimy samochód. Zdejmujemy dolną osłonę silnika. Następnie demontujemy koło i nadkole od strony kierowcy.

Opel-Insignia_1_817.jpg

W kolejnym kroku luzujemy cztery śruby koła pasowego na wale korbowym (zdjęcie), zdejmujemy pasek osprzętu luzując napinacz paska i demontujemy koło pasowe na wale korbowym.

Opel-Insignia_2_817.jpg

Podpieramy silnik na wsporniku hydraulicznym i opuszczamy lekko podnośnik.
Rozłączamy przewody i demontujemy obudowę filtra powietrza (fot. obok).

Opel-Insignia_3_817.jpg

W dalszej kolejności zdejmujemy górną osłonę paska rozrządu (fot. obok) oraz demontujemy
mocowanie silnika, pamiętając o jego wcześniejszym podparciu na wsporniku hydraulicznym.

Teraz układ paska rozrządu jest w pełni dostępny, co pozwala na jego poprawną wymianę.
Opel-Insignia_4_817.jpg

Obracamy wałem korbowym w kierunku obrotów silnika (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) do ustawienia karbu w pozycji na godz. 12. Następnie wykręcamy śrubę z otworu do blokady wałka rozrządu, wsuwamy blokadę do końca w otwór, a w kolejnym kroku obracamy powoli wałem korbowym do zetknięcia blokady z wałkiem rozrządu. W tym momencie wkręcamy do końca blokadę wałka rozrządu (fot. obok).

Opel-Insignia_5_817.jpg

Teraz należy wykręcić śrubę z obudowy pompy oleju i wkręcić szpilkę podparcia blokady wału korbowego (fot. obok).

Opel-Insignia_6_817.jpg

Następnie należy nałożyć blokadę wału korbowego i umocować ją na wale i na szpilce (fot. obok).

Po prawidłowym zablokowaniu wału korbowego i wałka rozrządu, za pomocą narzędzia kontrującego, luzujemy koło pasowe wałka rozrządu (bez jego demontażu), luzujemy śruby mocujące napinacz paska, demontujemy blokadę wału korbowego i zdejmujemy pasek rozrządu.

Napędzana paskiem pompa płynu chłodzącego, podlega wymianie wraz z wymianą paska rozrządu.
Spuścić płyn chłodzący odłączając dolny przewód z chłodnicy. Po zlaniu całego płynu, zakładamy ponownie dolny przewód na chłodnicę i odkręcamy śruby mocujące pompę. Ostrożnie czyścimy miejsce montażu uszczelki na bloku silnika i wycieramy wszystkie resztki płynu chłodzącego z obszaru pracy paska rozrządu. Zakładamy nową pompę, zwracając uwagę na właściwe ułożenie uszczelki i dokręcamy ją odpowiednim momentem, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Niezbędne informacje można uzyskać w Katalogu Produktów, gdzie znajdziemy dane serwisowe wraz z wymaganymi momentami dokręceń poszczególnych podzespołów.

Pompę płynu chłodzącego w tym modelu dokręcamy momentem o wartości 25 Nm.
Teraz należy wymienić napinacz oraz rolki prowadzące i zamocować je załączonymi w zestawie śrubami, z zastosowaniem momentu dokręcającego zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu.

Dane znajdujemy w Katalogu Produktów. Napinacz: 30 Nm, rolka prowadząca: góra 25 Nm i dół 50 Nm.
Zakładamy pasek rozrządu tak aby białe oznaczenie na pasku pokryło się z wycięciem w kole zębatym wału korbowego w pozycji ustawionej na godzinę 9-tą.
Opel-Insignia_7_817.jpg

Zablokować koło pasowe wału korbowego przyrządem blokującym i założyć pasek rozrządu na pozostałe komponenty układu w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.

Opel-Insignia_8_817.jpg

Zwrócić uwagę na pokrycie oznaczeń na pasku (białe kreski) ze znakami na kole pompy paliwa, oraz na kołach wałka rozrządu i wału korbowego.

Opel-Insignia_9_817.jpg

Po zamontowaniu paska przystępujemy do ustawienia jego napięcia. Naciągamy napinacz zgodnie z instrukcją załączoną wraz z zestawem rozrządu, tzn. przesuwamy napinacz w kierunku pompy paliwa, aż do ustawienia wskaźnika napięcia w pozycji B (Rys. obok), jak w instrukcji graficznej.

W dalszej kolejności dokręcamy właściwym momentem (30 Nm) śrubę mocującą napinacz oraz śrubę wałka rozrządu (130 Nm), zdejmujemy obie blokady, obracamy 2 pełne obroty wałem korbowymi ponownie zakładamy obie blokady.
Opel-Insignia_10_817.jpg

Następnie przytrzymując śrubokrętem płytę nośną napinacza luzujemy jego śrubę mocującą i zmniejszamy napięcie paska do zrównania wskaźnika napięcia napinacza z otworem na płytce nośnej, zgodnie z instrukcją pokazaną na Rys. obok.

Zwrócić szczególną uwagę, aby wskaźnik napięcia nie przesunął się poniżej otworu wskazującego pozycję nominalną, gdyż w takim przypadku należy powtórzyć procedurę od czynności.
Jeśli wskaźnik zrównany jest z otworem pozycji nominalnej, przytrzymując niezmiennie napinacz w tym położeniu, dokręcamy jego śrubę mocującą momentem 30 Nm.
Zdejmujemy blokady i montujemy pozostałe elementy w odwrotnej kolejności do ich demontażu.
Opel-Insignia_11_817.jpg

Wraz z paskiem rozrządu wymieniamy cały zespół paska osprzętu (stosując właściwy zestaw INA), oczywiście razem z jednokierunkowym kołem pasowym alternatora OAP (Fot. obok), o nr 535 0203 10 lub 535 0204 10 (w zależności od wersji – sprawdzić w katalogu części zamiennych REPXPERT) .

Opel-Insignia_12_817.jpg

Przypominamy, że dokręcenie OAP wymaga zastosowania odpowiedniego klucza montażowego, który dostępny jest w zestawie INA – OAP o nr 400 0241 10 (Fot. obok)

Po zamontowaniu wszystkich elementów paska osprzętu zgodnie z instrukcją zamieszczoną w portalu REPXPERT, montujemy pozostałe części i napełniamy układ chłodzenia płynem chłodzącym o specyfikacji zgodnej ze wskazaniami producenta pojazdu. Na koniec wykonujemy jazdę próbną, po której kontrolujemy stan płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym, ew. uzupełniamy stan do wymaganego poziomu.

Uwaga: Instrukcja montażu, omawiana w artykule, jest dostępna, do pobrania w prawej, górnej części strony.

Zachęcamy do korzystania z bogatej bazy technicznej w portalu warsztatowym  WWW.REPXPERT.PL