Hałas na biegu jałowym. Niewielkie elementy mają olbrzymie znaczenie.
2020-10-22 / LUK
Tuleje prowadzące 415 0782 10 - Toyota, grupa PSA
Jeżeli pojawiają się stuki z układu przeniesienia napędu podczas pracy silnika na biegu jałowym najczęściej obwiniamy za to jego tłumik czyli DKZ. Doszukujemy się problemu w „zbyt dużym” luzie, zarówno krawędziowym jak i w kącie swobodnego obrotu, nawet jeżeli jest ono nową częścią, co z punktu widzenia producenta OE jest sytuacją absurdalną. Jednocześnie zapominamy jak środowisko pracy tego elementu ma wpływ na poprawne działanie.
Fot. 1 Dopuszczalna odchyłka nieliniowości

Podstawowa zasada jest następująca: Tuleje prowadzące muszą być na swoim miejscu, w niektórych rozwiązaniach muszą być odpowiednio ustawione i muszą być w stanie idealnym! Tylko one są w stanie spełnić wymóg odchyłek konstrukcyjnych. Jakakolwiek ich deformacja lub uszkodzenie będzie powodem dalszej niesprawności układu.
Fot.2 Uszkodzona tuleja prowadząca
„Stuki na biegu jałowym” to powód, dla którego niejednokrotnie demontowana była skrzynia biegów Toyoty.

Po wciśnięciu pedału sprzęgła, niepożądane odgłosy znikają. Diagnoza stetoskopem technicznym wykazuje na hałas ze skrzyni biegów. Po sprawdzeniu stwierdzono, że wszystkie luzy technologiczne koła są w normie. Co więc jest przyczyną?
Fot. 3 Koło zamachowe LuK 415 0782 10. Toyota Avensis T27

Na zdjęciu nr 2 i 4 widzimy tuleje ze skrzyni biegów opisywanej Toyoty Avensis T27 2.0 D4-D. Jedynym powodem dla którego bieg jałowy nie był wyciszony były uszkodzone tuleje prowadzące, a nie jak pierwotnie sądzono „nadmierny” luz DKZ.
Fot. 4 Uszkodzona tuleja prowadząca

W przypadku samochodów grupy PSA stosowane są tuleje sprężyste i obowiązkowo trzeba je ustawiać w odpowiedniej pozycji, tj. nacięciem na godzinę 6.00. Zapewni to cichą pracę koła zamachowego oraz optymalną żywotność sprzęgła.
Fot. 5 Odpowiednio ustawiona tuleja prowadząca w bloku silnika. Grupa PSA