NEW

Hałas na biegu jałowym. Niewielkie elementy mają olbrzymie znaczenie.

2020-10-22 / LUK

Tuleje_prowadzace_5_1634.jpg
Tuleje_prowadzace_2_1634.jpg

Tuleje prowadzące 415 0782 10 - Toyota, grupa PSA

Demontując skrzynię biegów w celu wymiany sprzęgła często nie zastanawiamy się jak wielką rolę pełnią małe części ustalające, np. tuleje prowadzące. Na przykładach podamy, jaki wpływ te elementy montażowe mają na działanie koła dwumasowego. 
Jeżeli pojawiają  się stuki z układu przeniesienia napędu podczas pracy silnika na biegu jałowym najczęściej obwiniamy za to jego tłumik czyli DKZ. Doszukujemy się problemu w „zbyt dużym” luzie, zarówno krawędziowym jak i w kącie swobodnego obrotu, nawet jeżeli jest ono  nową częścią, co z punktu widzenia producenta OE jest sytuacją absurdalną. Jednocześnie zapominamy jak środowisko pracy tego elementu ma wpływ na poprawne działanie.

Fot. 1 Dopuszczalna odchyłka nieliniowości
Tuleje_prowadzace_1_1634.jpg
Otóż, maksymalna odchyłka liniowości pomiędzy wałem korbowym a wałkiem sprzęgłowym nie może przekraczać 0,5 mm. Czy podczas montażu skrzyni biegów jesteśmy pewni, że z taką dokładnością złożyliśmy ze sobą oba elementy? Czy jesteśmy w stanie w jakiś sposób to pomierzyć? Niestety nie! To jak temu zaradzić?
Tuleje_prowadzace_2_817.jpg

Podstawowa zasada jest następująca: Tuleje prowadzące muszą być na swoim miejscu, w niektórych rozwiązaniach muszą być odpowiednio ustawione i muszą być w stanie idealnym! Tylko one są w stanie spełnić wymóg odchyłek konstrukcyjnych. Jakakolwiek ich deformacja lub uszkodzenie będzie powodem dalszej niesprawności układu.

Fot.2 Uszkodzona tuleja prowadząca

PROBLEM
„Stuki na biegu jałowym” to powód, dla którego niejednokrotnie demontowana była skrzynia biegów Toyoty.
Tuleje_prowadzace_3_817.jpg

Po wciśnięciu pedału sprzęgła, niepożądane odgłosy znikają. Diagnoza stetoskopem technicznym  wykazuje na hałas ze skrzyni biegów. Po sprawdzeniu stwierdzono, że wszystkie luzy technologiczne koła są w normie. Co więc jest przyczyną?

Fot. 3  Koło zamachowe LuK 415 0782 10.  Toyota Avensis T27

ROZWIĄZANIE
 
Tuleje_prowadzace_4_817.jpg

Na zdjęciu nr 2 i 4 widzimy tuleje ze skrzyni biegów opisywanej Toyoty Avensis T27 2.0 D4-D. Jedynym powodem dla którego bieg jałowy nie był wyciszony były uszkodzone tuleje prowadzące, a nie jak pierwotnie sądzono „nadmierny” luz DKZ.

Fot. 4  Uszkodzona tuleja prowadząca

INNE FORMY TULEJI PROWADZĄCYCH
 
Tuleje_prowadzace_5_817.jpg

W przypadku samochodów grupy PSA stosowane są tuleje sprężyste i obowiązkowo trzeba je ustawiać w odpowiedniej  pozycji, tj. nacięciem na godzinę 6.00. Zapewni to cichą pracę koła zamachowego oraz optymalną żywotność sprzęgła.

Fot. 5  Odpowiednio ustawiona tuleja prowadząca w bloku silnika. Grupa PSA