W jakich pojazdach można znaleźć dwusprzęgłową skrzynię biegów i sprzęgło LuK 2CT

2020-05-05 / LuK

Dwusprzeglowe skrzynie_1_817.jpg
Dwusprzeglowe skrzynie_2_817.jpg
Dwusprzeglowe skrzynie_3_817.jpg
Dwusprzeglowe skrzynie_4_817.jpg

Sprzęgło podwójne – rynek aut osobowych wykorzystujących innowacyjne rozwiązanie LuK 2CT.

Grupa Schaeffler jest jednym z największych dostawców dla rynku motoryzacyjnego i przemysłowego. Każdego roku zdobywa wiele nagród za innowacje i stale jest w czołówce rankingu na liczbę zarejestrowanych patentów w Niemczech. Najnowocześniejsze fabryki i ośrodki badawcze rozsiane po całym świecie są gwarancją produktów wykonanych z najwyższą precyzją pod stałą kontrolą jakości produkcji. Inżynierowie Schaeffler ciągle monitorują rynek motoryzacyjny dzięki czemu są w stanie rozwijać i tworzyć nowe innowacyjne produkty, aby spełnić rosnące oczekiwania kierowców i jednocześnie chronić środowisko naturalne. Współpraca z producentami pojazdów i skrzyń biegów zaowocowała wieloma rozwiązaniami dwusprzęgłowych skrzyń biegów stosowanymi między innymi w autach takich marek jak VW, Audi, Seat, Skoda, Renault, Ford, Fiat, Alfa Romeo, Hyundai, KIA, czy Honda. Są to miliony sprzęgieł LuK w ciągłym użyciu! 
VW DSG

​​​​​​​Najpopularniejszym modelem suchej dwusprzęgłowej skrzyni biegów jest DQ200 produkowane przez grupę VW pod nazwą 0AM (VW DSG) od 2008 roku. Producentem modułu sprzęgła w tym rozwiązaniu jest LuK, a producentem skrzyni biegó
w i elektroniki sterującej jest VW. Użyta została w takich modelach jak np. VW Golf, Audi A3, Skoda Octavia, Seat Ibiza itp. z silnikami benzynowymi 1.2, 1.4, 1.6, 1.8 i dieslami 1.6, 1.9. Na rynku można spotkać dwie generacje tej skrzyni biegów, pierwsza produkowana do maja 2011 roku i generacja druga produkowana od czerwca 2011. Szacuje się że aut ze skrzynią DQ200 powstaje 1,3mln rocznie, co daje nam na dzień dzisiejszy ok. 12mln pojazdów jeżdżących po świecie! Na rynku części zamiennych moduły sprzęgła firmy LuK dostępne są już od 2010 roku i mają następujące numery referencji: 602 0001 00, 602 0002 00, 602 0006 00 i 602 0007 00.

​​​​​​​VW 0AM (DSG)

Dwusprzeglowe skrzynie_1_817.jpg

Ford PowerShift
Kolejnym modelem suchej dwusprzęgłowej skrzyni biegów jest DPS6 firmy Getrag o oznaczeniu 6DCT250 przez użytkowników Forda znaną pod nazwą PowerShift. Producentem modułu sprzęgła w tym rozwiązaniu jest LuK, a producentem skrzyni biegów i elektroniki sterującej Getrag. Użyta została w takich modelach jak np. Ford Fiesta, Focus, EcoSport i B-Max z silnikami benzynowymi 1.5, 1.6 jak również często importowane z USA modele z benzynowym silnikiem 2.0. Skrzynia ta montowana jest przez producenta już od 2008 roku. Szacuje się że aut z DPS6 powstaje 700tyś. rocznie, co daje nam na dzień dzisiejszy ok. 6mln pojazdów jeżdżących po świecie. Na rynku części zamiennych moduły sprzęgła firmy LuK do 6DCT250 mają numer: 602 0008 00.

Dwusprzeglowe skrzynie_2_817.jpg

Renault EDC
Renault ze skrzynią DC4 produkowaną przez firmę Getrag o oznaczeniu 6DCT250, znaną pod nazwą EDC. Jest tym samym rozwiązaniem które znajdziemy w Fordzie, jednak różnicą są zastosowane silniki i ich parametry pracy stąd nieco inna konstrukcja koła zamachowego i modułu sprzęgła. Producentem ponownie jest firma LuK, a producentem skrzyni biegów i elektroniki sterującej Getrag. Użyta została w modelach takich jak np.: Renault Megane, Laguna, Scenic, Captur, Kadjar i Clio IV z silnikami diesla 1.5dCi. Montowana przez producenta od 2008 roku. Szacuje się że wyprodukowane zostało 52tyś. rocznie, co daje nam na dzień dzisiejszy ok. 500 tys. pojazdów Renault z suchą skrzynią dwusprzęgłową. Na rynku części zamiennych moduły sprzęgła firmy LuK do 1.5dCi można znaleźć pod numerem referencji: 602 0005 00.

Dwusprzeglowe skrzynie_3_817.jpg

FIAT TCT
FIAT ze swoim innowacyjnym modelem skrzyni biegów C635 produkowanym przez FIAT Powertrain Technologies (FPT) pod nazwą TCT wprowadził nową koncepcję działania dwusprzęgłowych układów podwójnego suchego sprzęgła. Całkowicie odmienna budowa niż rozwiązanie VW i Getrag, wykorzystująca dwa różne systemy sterowania modułem sprzęgła. Dzięki temu układ podwójnego suchego sprzęgła TCT jest w stanie przekazywać 350Nm momentu obrotowego (o 100 Nm więcej niż rozwiązania VW i Getrag). Modele pojazdów w których można znaleźć skrzynię C635 to: Alfa Romeo MiTo, Giulietta, 4C, FIAT 500L, 500X, Jeep Renegade i Suzuki SX4, Vitara z silnikami benzynowymi 1.4, 1.8, diesla 1.6 i 2.0. Na rynku części zamiennych moduły mają następujące numery referencji: 602 0003 00 i 602 0004 00.

Dwusprzeglowe skrzynie_4_817.jpg

Poniższa tabela przedstawia dostępne referencje zestawu sprzęgła podwójnego LuK i ich zastosowanie w określonych wersjach pojazdów.

Tabela_2CT_1634.jpg

Tych, którym umknęła publikacja poprzednich artykułów z tego cyklu, zapraszamy do zapoznania się z nimi. Najszybszy dostęp umożliwiają linki umieszczone w prawej, górnej części strony.

​​​​​​​Zachęcamy także do przeczytania kolejnych artykułów z serii „Schaeffler LuK 2CT”