Montaż sprzęgieł samonastawnych - konieczność stosowania narzędzia LuK SAC – 400 0237 10

12.02.2019 / LuK

ds34048_1.jpg
ds34048_2.jpg
ds34048_3.jpg

Dlaczego do montażu sprzęgieł samonastawnych należy stosować specjalne narzędzie LuK SAC

Do montażu sprzęgieł samonastawnych typu SAC konieczne jest stosowanie specjalnego narzędzia pozwalającego na równomierne i bezsiłowe dokręcenie docisku sprzęgła SAC do koła zamachowego.

ds34048_01.jpg

Narzędzie dociska centralnie sprężynę talerzową (fot.), ze skutkiem posadowenia docisku na kole zamachowym, umożliwiając tym samym swobodne dokręcenie śrub mocujących docisk do koła bez konieczności pokonywania sprężystości docisku, co mogłoby doprowadzić do jego rozregulowania.

Nie mniej istotnym aspektem zastosowania narzędzia jest możliwość jednoczesnego wycentrowania tarczy sprzęgła, ponieważ jest to kluczowe dla zachowania optymalnej pracy zespołu, bez ryzyka wyboczenia piasty tarczy sprzęgła, prowadzącego do szybkiego zużycia wieloklinu i zaniku przeniesienia napędu.

ds34048_02.jpg

W zestawie narzędzia specjalnego do SAC znajdują się elementy składowe trzpienia centrującego, pozwalające na wycentrowanie tarcz sprzęgieł wszystkich dostępnych średnic i szerokości piast.

Ponadto zestaw zawiera tzw. krótkie trzpienie centrujące do sprzęgieł samochodów BMW, w których sprężyna talerzowa jest wstępnie wciśnięta specjalnym talerzykiem blokującym.

ds34048_03.jpg

To rozwiązanie ułatwia montaż sprzęgła, gdyż docisk nakłada się bezpośrednio na koło zamachowe bez konieczności zakładania trójramiennego elementu dociskowego.

ds34048_04.jpg

Talerzyk blokujący uniemożliwia jednak zastosowanie klasycznego trzpienia centrującego, dlatego w takim przypadku tarczę centrujemy krótkimi trzpieniami, dobieranymi w zależności od średnicy piasty tarczy (fot.).

W niektórych przypadkach, montaż sprzęgieł samonastawnych typu SAC bez specjalnego narzędzia, prowadzi wręcz do uszkodzenia sprzęgła lub koła dwumasowego. Przykładem jest sprzęgło o nr 623 3159 33 do samochodów marki Renault, dokręcane do koła zamachowego o specjalnie wyprofilowanym kołnierzu, co sprawia, że siłowy montaż powoduje wyrwanie śruby z gniazda koła. Szczegóły znajdziesz w SI LuK 0026.

W innym przypadku, montaż sprzęgła o nr 620 3445 00, bez zastosowania specjalnego narzędzia, może spowodować uszkodzenie koła zamachowego ze względu na duży dystans pomiędzy obudową docisku a kołem, co wymuszałoby zastosowanie znacznie większej siły i zwiększenie ryzyka uszkodzenia koła.

Więcej informacji dotyczących sprzęgieł SAC i narzędzia specjalnego znajdziesz w broszurze, którą można pobrać w prawej, górnej części strony