Stan skrzyni biegów ma ogromny wpływ na poprawne działanie sprzęgła i żywotność DKZ
12.12.2018 / LuK
Na przykładzie samochodu Skoda Octavia I 1.9TDI 130 KM, ASZ
Opisywany w treści artykułu przypadek daje oznaki nietypowego uszkodzenia sprzęgła lub elementów wysprzęglania zaraz po montażu skrzyni biegów. Analizując dokładnie temat znajdujemy kompletnie zaskakującą przyczynę usterki. Dotyczy to bardzo popularnej w Polsce referencji o nr 600 0013 00.
Objawy
Weryfikacja
NA podstawie takich objawów, pierwsze podejrzenie warsztatu pada na DKZ.
Opisywany w treści artykułu przypadek daje oznaki nietypowego uszkodzenia sprzęgła lub elementów wysprzęglania zaraz po montażu skrzyni biegów. Analizując dokładnie temat znajdujemy kompletnie zaskakującą przyczynę usterki. Dotyczy to bardzo popularnej w Polsce referencji o nr 600 0013 00.
Objawy
- Brak problemów z tłumieniem drgań, DKZ pracuje cicho
- Po wciśnięciu pedału sprzęgła przy dojeżdżaniu np. do świateł, samochód zaczyna sam jechać
- Efekt ewidentnego braku wysprzęglania
- Układ hydrauliczny sprawny, brak wycieków, siłownik bez zastrzeżeń
- Nowa pompka sprzęgła
- Sprzęgło zaczyna przenosić moment obrotowy za wcześnie (w innym punkcie niż dotychczas)
- Po zgaszeniu i uruchomieniu silnika sytuacja wraca do normy
Weryfikacja
NA podstawie takich objawów, pierwsze podejrzenie warsztatu pada na DKZ.
Rozwiązanie problemu
Po ponownym zdjęciu skrzyni biegów i dokładnej jej weryfikacji, stwierdzono, że wałek sprzęgłowy ma ogromny luz wzdłużny
Skąd problem ze sprzęgłem? Otóż wałek sprzęgłowy, kiedy wciskamy pedał sprzęgła w trakcie dojeżdżania do świateł, przesuwał się powodując wzajemny kontakt tarczy sprzęgłowej z jedną z płyt dociskowych, co wywoływało transfer momentu obrotowego. Dlatego przy każdej wymianie sprzęgła, koła zamachowego czy nawet siłownika hydraulicznego stanowczo rekomendujemy kontrolę zużycia wałka sprzęgłowego przekładni. Jakikolwiek, powiększony luz będzie powodował drastyczne skrócenie czasu pracy DKZ oraz problemy ze sprzęgłem!
W skrzyni biegów np. FMH można zweryfikować luz bez demontażu. Wystarczy zdjąć plastikową zaślepkę tylnej części przekładni aby dostać się do ułożyskowania wałka, które jest przyczyną opisywanego problemu. Używając śrubokręta jesteśmy w stanie stwierdzić czy luz jest duży. W opisywanym przypadku wynosił ok 10 mm. Jedynym słusznym rozwiązaniem problemu jest wymiana wypracowanej obudowy oraz kompletu uszkodzonych łożysk.
Po ponownym zdjęciu skrzyni biegów i dokładnej jej weryfikacji, stwierdzono, że wałek sprzęgłowy ma ogromny luz wzdłużny
Skąd problem ze sprzęgłem? Otóż wałek sprzęgłowy, kiedy wciskamy pedał sprzęgła w trakcie dojeżdżania do świateł, przesuwał się powodując wzajemny kontakt tarczy sprzęgłowej z jedną z płyt dociskowych, co wywoływało transfer momentu obrotowego. Dlatego przy każdej wymianie sprzęgła, koła zamachowego czy nawet siłownika hydraulicznego stanowczo rekomendujemy kontrolę zużycia wałka sprzęgłowego przekładni. Jakikolwiek, powiększony luz będzie powodował drastyczne skrócenie czasu pracy DKZ oraz problemy ze sprzęgłem!
W skrzyni biegów np. FMH można zweryfikować luz bez demontażu. Wystarczy zdjąć plastikową zaślepkę tylnej części przekładni aby dostać się do ułożyskowania wałka, które jest przyczyną opisywanego problemu. Używając śrubokręta jesteśmy w stanie stwierdzić czy luz jest duży. W opisywanym przypadku wynosił ok 10 mm. Jedynym słusznym rozwiązaniem problemu jest wymiana wypracowanej obudowy oraz kompletu uszkodzonych łożysk.