Technologia tłumików wahadłowych – odśrodkowych w układach przeniesienia napędu
18-07-16 / LuK
Technologia dla lepszego tłumienia drgań skrętnych
Firma Schaeffler już od 2008 roku rozwija technologię wahadłowych – odśrodkowych tłumików drgań skrętnych, generowanych przez silniki spalinowe, stosowaną wcześniej, przez prawie 75 lat, w przemyśle lotniczym.
Rozwiązanie to zostało opracowane w 1931 i zgłoszone do urzędu patentowego w roku 1934.
Do dnia dzisiejszego wyprodukowano ponad 3 mln DKZ wyposażonych w tą technologię, a samo rozwiązanie doczekało się już trzeciej generacji i jest stosowane również w tarczach sprzęgieł.
Wahadłowy tłumik drgań jest wykonany w postaci wygiętych w łuk podłużnych ciężarków.
Najczęściej zamontowany jest na tarczy zabierakowej DKZ, podwieszony na opatentowanym systemie rolek i tzw. otworów „fasolkowych”. Specjalne mocowanie pozwala na wahadłowe wychylenia ciężarków, których amplitudy są odwrotnie proporcjonalne do prędkości obrotowej silnika.
Wychylenia w przeciwnym kierunku do drgań skrętnych wału korbowego, prowadzą do zmiany momentu bezwładności mas i redukcji nierównomierności obrotowych przekazywanych dalej do skrzyni biegów.
Wobec braku stałej częstotliwości drgań własnych, tłumik wahadłowy pozwala na adaptację stopnia tłumienia drgań do prędkości wału korbowego.
Tłumik o masie 1 kg jest w stanie zredukować drgania skrętne w układzie przeniesienia napędu nawet do 60%. Kolejną zaletą jest możliwość obniżenia prędkości obrotowej biegu jałowego silnika, co w połączeniu z funkcją Start & Stop, pozwala na dalszą redukcję zużycia paliwa oraz emisji związków CO2.
Informacje praktyczne
Dwumasowe koło zamachowe marki LuK, z odśrodkowym tłumikiem drgań typu wahadłowego, może występować m.in. pod następującymi numerami referencyjnymi:
- 415 0450 10, 415 0477 10, 415 0499 10,
- 415 0554 10, 415 0567 10, 415 0627 09,
- 415 0567 10, 415 0594 10, 415 0657 10,
- 415 0697 10, 415 0699 10, 415 0712 10,
- 415 0714 10, 415 0718 10, 415 0722 10, 415 0729 09, 415 0751 10, 415 0790 10, 415 0791 10,
- 415 0823 10
DKZ tego rodzaju stosuje się m.in. w pojazdach marki BMW, Mercedes-Benz, Nisssan i Renault.
Podczas montażu dwumasowego koła zamachowego, umieszczone w nim wahadła mogą się poruszać. Spowodowany tym dźwięk jest naturalny i świadczy o właściwym działaniu tłumika drgań.
Dźwięk słyszalny podczas ręcznego poruszania kołem zamachowym wynika z jego konstrukcji i nie oznacza usterki.
Więcej szczegółów można znaleźć w informacji serwisowej dostępnej w górnej, prawej części strony.