Możliwość wystąpienia przedwczesnej usterki sprzęgła 1.3 CDTi
18-04-16 / LuK
Ważne szczegóły dla uniknięcia problemów.
W samochodach marki Opel: Combo, Corsa C-D, Meriva i Tigraz silnikiem 1.3 CDTi w pewnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia układu sprzęgłowego w krótkim czasie po jego wymianie.
Brak przeniesienia napędu po np. 3000-5000 km przebiegu to dystans zdecydowanie za mały jaki może pokonać nowe sprzęgło.

Zwróćmy więc uwagę, co ulega uszkodzeniu i co może być jego przyczyną? Po demontażu skrzyni biegów i docisku sprzęgła zauważamy, że wieloklin tarczy został całkowicie zniszczony (fot. obok). Z jakiego powodu doszło do tak przedwczesnego zużycia?

Analizując przypadek, zauważamy, że na powierzchni masy pierwotnej DKZ widoczne jest zarysowanie powstałe na promieniu odpowiadającym otworom montażowym docisku (fot. obok), co nie jest zjawiskiem normalnym.
Dlatego w tym docisku należy zawsze montować nowe śruby, jak pokazano na instrukcji wewnątrz zestawu RepSet. W sytuacji demontażu i ponownego montażu układu sprzęgłowego ze względu na np. naprawę silnika, należy zastosować się do biuletynu Service Info dostępnego na portalu www.repxpert.pl
Nie jest dopuszczalne dokręcanie śrub kluczem pneumatycznym, co czasami jest, niestety, praktykowane ze względu na brak układu samoregulacji. Moment z jakim należy dokręcić śruby docisku mieści się w zakresie 12-15 Nm dla M6 (w zależności od kodu silnika).
Aby sobie uzmysłowić wagę problemu, musimy pamiętać, że odpowiada to momentowi z jakim dokręcamy siłownik hydrauliczny z tworzywa sztucznego do obudowy skrzyni biegów tego pojazdu! Kolejna ważna sprawa to kontrola wałka sprzęgłowego. Założenie nowego sprzęgła, zakończy się błyskawiczną usterką.
Ważne, szczegółowe informacje dotyczące przedstawionego problemu zawiera informacja techniczna dostępna w górnej, prawej części strony.