Opłacalność napraw sprzęgieł 2CT z użyciem narzędzi LuK – na przykładzie grupy VW
18-03-19 / LuK
Podwójne suche sprzęgło - jak zyskać na naprawach?
Koncern Volkswagen, już od kilkunastu lat, stosuje w produkcji seryjnej pojazdów skrzynię biegów z podwójnym suchym sprzęgłem (DSG lub Stronic). Od roku 2003 wersję 6-biegową z podwójnym mokrym sprzęgłem montuje się w różnych modelach tego producenta samochodów. Nową 7-biegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem suchym stosuje się od roku 2008 w modelach z wariantami silnika z momentem obrotowym do 250 Nm.
Dla warsztatów samochodowych stanowi to ogromny potencjał. Szacunkowo, park pojazdów wyposażonych seryjnie w dwusprzęgłową skrzynię biegów DSG lub Stronic ze sprzęgłem suchym pierwszej i drugiej generacji to – tylko w Polsce - ponad 370 tysięcy pojazdów.
Przykładowe modele, tego typu, popularne na polskim rynku to:
- VW: Golf IV, V, VI, VII, Passat, Polo, Touran, Caddy, Jetta, Beetle
- Skoda: Fabia, Octavia, Superb, Yeti, Roomster, Rapid
- Seat: Altea, Ibiza, Leon, Toledo
- Audi: A1, A3, TT
z często stosowanymi jednostkami napędowymi takimi jak m.in.:
- Benzynowe: 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4, 1.4 TSI, 1.4 TFSI, 1.6, 1.8 TSI, 1.8 TFSI
- Diesel: 1.6 TDI, 1.9 TDI
Do przeprowadzenia poprawnego demontażu/montażu podwójnego sprzęgła nieodzowne są narzędzia specjalne.
Przy demontażu, z wałka wejściowego skrzyni biegów należy zdjąć podwójne sprzęgło, a przy montażu należy je ponownie nałożyć. Ponadto, należy odpowiednio ustawić sprzęgła K1 I K2 przy użyciu podkładek regulacyjnych, a następnie, przy użyciu narzędzi specjalnych, sprawdzić ustawienie, które ma decydujące znaczenie dla prawidłowej pracy skrzyni biegów.
Wiele warsztatów, dokonujących napraw tych pojazdów, zleca demontaż i montaż sprzęgła tego typu, innym, specjalistycznym serwisom, co powoduje następujące efekty:
- koszt usługi dla klienta końcowego jest wyższy,
- potrzebny jest dodatkowy czas na transport skrzyni biegów ze sprzęgłem do zewnętrznej firmy,
- marża jest uzyskiwana tylko od jednej usługi: demontażu i montażu skrzyni biegów.

Widoczna obok tabela, w sposób szacunkowy, prezentuje ekonomiczne uzasadnienie zakupu zestawu narzędzi do wykonywania samodzielnych napraw sprzęgieł 2CT.
Firma Schaeffler oferuje warsztatom, podejmującym się tego rodzaju serwisu, narzędzia specjalne dzięki którym:
- koszt dla klienta końcowego będzie niższy,
- nie będzie konieczności korzystania z zewnętrznych usług – oszczędność czasu,
- dochód warsztatu zostanie powiększony w związku z wykonaniem całości usługi we własnym zakresie.
O czym jeszcze należy pamiętać:
- Koszt narzędzi zazwyczaj zwraca się już po 4-5 naprawach
- Zakupu narzędzi można dokonać na dwa sposoby:
- w sklepie bonusowym REPXPERT
- za pośrednictwem swojego dostawcy
- W ramach zakupu zestawu narzędzi LuK do sprzęgieł 2CT, warsztat otrzymuje profesjonalne szkolenie techniczne z wykonywania napraw podwójnych suchych sprzęgieł 2CT!!!
Uwaga: Szczegółowe informacje techniczne zawiera broszura dostępna w prawej, górnej części strony