Diagnoza uszkodzeń sprzęgieł w pojazdach ciężarowych

17-11-16 / LuK

Diagnoza uszkodzeń sprzęgieł w pojazdach ciężarowych

Technologia sprzęgieł - ocena usterek układów sprzęgłowych w samochodach użytkowych

Sprzęgła do pojazdów ciężarowych i autobusów podlegają ogromnym obciążeniom i mimo najwyższej jakości wykonania, mogą ulegać uszkodzeniu. Bardzo istotne, aby wiedzieć jaki jest dokładny powód uszkodzenia. Aby ułatwić diagnozę w przyszłości, przedstawiamy kilkanaście możliwych przypadków. Należy przeprowadzić oględziny oraz podstawowe pomiary części w momencie kiedy są one jeszcze zamontowane oraz po ich demontażu. Stosując się do konkretnych zaleceń będzie można właściwie ocenić przyczynę uszkodzenia.

Zlokalizowaanie problemu jest łatwiejsze, jeżeli dysponujemy dokładnym opisem usterki. Często popełnianym błędem jest ponowny demontaż części bez weryfikacji przyczyny usterki. Niestety ciężko jest zweryfikować układ bez sprawdzenia miejsc specyficznych. To wymaga zwrócenia uwagi na poboczne elementy, takie jak układ wysprzęglania. Po dokładnej weryfikacji i uwzględnieniu czynników zewnętrznych, można ustalić przyczynę nieprawidłowości. Poniżej podajemy kilka przykładów najbardziej reprezentatywnych przypadków.

Rozsadzenie okładzin

Przyczyna:

• Przekroczona dopuszczalna prędkość tarczy.

Efekt:

• Sprzęgło nie rozłącza

Rozwiązanie:

• Wymienić sprzęgło

Ślady przegrzania na płycie dociskowej i okładzinach

Przyczyna:

• Termiczne przeciążenie spowodowane przez utrzymywanie sprzęgła w ciągłym poślizgu

• Usterka układu wysprzęglania

• Okładziny zużyte powyżej limitu

Efekt: Poślizg

Rozwiązanie: Wymienić sprzęgło / Sprawdzić koło zamachowe i układ wysprzęglania

Uszkodzony profil zęba

Przyczyna:

• Brak lub uszkodzone łożysko pilotujące

• Odchyłka kątowa lub liniowa skrzyni biegów i silnika

• Uszkodzone łożysko wału głównego lub sprzęgłowego przekładni

• Drgania ponadnormatywne • Uszkodzony wieloklin wału sprzęgłowego

Efekt: Głośna praca

Rozwiązanie: • Sprawdzić łożysko pilotujące i wymienić jeśli konieczne • Sprawdzić łożyska wałów skrzyni biegów • Wymienić sprzęgło

Pęknięta płyta dociskowa

Przyczyna:

• Przegrzanie płyty na skutek permanentnego poślizgu sprzęgła

• Nieprawidłowa praca układu wysprzęglania

• Usterka siłownika sprzęgła

Efekt: Poślizg

Rozwiązanie: Wymienić sprzęgło i w razie konieczności koło zamachowe oraz siłownik

Pęknięte sprężyny styczne

Przyczyna:

• Luz w układzie przeniesienia napędu

• Błąd kierowcy

– Błąd wybierania biegu

– Niewłaściwie holowany pojazd

Efekt: Sprzęgło nie rozłącza

Rozwiązanie: Wymienić sprzęgło, sprawdzić układ przeniesienia napędu

Więcej przypadków dotyczących uszkodzeń sprzęgieł przedstawia plakat dostępny do ściągnięcia w postaci pliku pdf.