Zmiana wielkości tarczy sprzęgła w samochodach BMW 1, 2, 3, X1

17-11-02 / LuK

Zmiana wielkości tarczy sprzęgła w samochodach BMW 1, 2, 3, X1

Praktyka warsztatowa

Dostawcą na pierwszy montaż oraz na rynek niezależny, we wskazanych wyżej samochodach, jest firma Schaeffler. W początkowych latach produkcji stosowane było rozwiązanie ze sztywną tarczą o wymiarze 240 mm. Wraz z upływem lat, jak każdy produkt także tarcza podlega zmianom. Pierwszą, najbardziej widoczną modyfikacją jest zastosowanie nowoczesnego tłumika drgań z wirującą masą bezwładnościową. Rozwiązanie to skutecznie eliminuje efekt szarpania typowy dla samochodów z wzdłużnym ustawieniem silnika i napędem na tylną oś. Widoczny pierścień ma możliwość obrotu o kilkadziesiąt stopni w obu kierunkach. Daje to efekt eliminacji szarpania i drgań zapewniając najwyższy komfort jazdy.

Poniżej przedstawione są obydwa rozwiązania.

1 Konstrukcja sztywna_776.jpg

Konstrukcja pierwotna ze sztywną tarczą 240 mm.

2 Konstrukcja_776.jpg

Konstrukcja zmodyfikowana z masą tłumiącą 230 lub 240 mm

Z warsztatowego punktu widzenia, każda zmiana może powodować wątpliwości. Jeżeli demontujemy tarczę o wymiarze 240 mm i otrzymujemy nowy zestaw sprzęgła w którym tarcza ma średnicę tylko 230 mm, to może być to powodem do zastanowienia, czy zestaw sprzęgła został poprawnie dobrany. LuK RepSet o nr 624 3530 00 ma w zestawie zmniejszoną tarczę o jeden rozmiar. Demontując starą cześć możemy bez wątpliwości zakładać nową, wyposażoną wtłumik drgań i okładzinę cierną o mniejszej powierzchni.

Poniższe zdjęcia pokazują różnice pomiędzy obiema wersjami tarczy.

3_1_Stara Tarcza_776.jpg

Tarcza sprzęgła w początkowej wersji.

3_2_Nowa tarcza_776.jpg

Tarcza sprzęgła o zmniejszonej średnicy, z widoczną szczeliną.

5_SAC_Tool_776.jpg

Do montażu tarczy o zmniejszonej średnicy, wymagana jest odpowiednia tuleja do centrowania tarczy, która jest elementem narzędzia specjalnego LuK SAC o nr 400 0237 10

4_Blokada transportowa_776.jpg

Docisk sprzęgła jest uciśnięty poprzez specjalną blokadę transportową i nie wymaga specjalnego narzędzia. po wycentrowaniu tarczy i dokręceniu docisku należy zdemontować blokadę ze sprężyny talerzowej oraz wyjąć tuleję centrującą z tarczy sprzęgłowej.

6_montaz_776.jpg

Kolejną sprawą, która może sprawić trudność jest odpowiedni montaż łożyska. Można je zamontować na dwa sposoby. Wewnątrz zestawu jest instrukcja obrazkowa („nonverbal”), która rozwieje wątpliwości co do sposobu posadowienia łożyska oporowego w dźwigni sprzęgła. Instrukcję można pobrać jako plik pdf.

8_Lozysko oporowe_776.jpg

Trzeba wiedzieć, że łożysko ma ruchomo posadowioną bieżnię, oraz na jej powierzchni znajduje się nakładka z tworzywa sztucznego. Ma ona za zadanie eliminować poślizg pomiędzy łożyskiem oporowym, a końcówkami sprężyny talerzowej.

Należy zwracać uwagę na właściwy dobór sprzęgła, gdyż łatwo o pomyłkę, a w konsekwencji pojawią się techniczne problemy z użytkowaniem. Wspomniany nr 624 3530 00 jest odpowiedni dla np. BMW 1 (E81 i E87), ale tylko dla wersji silnika 85kW. Dla silnika 105 kW może mieć zastosowanie już tylko w E81. Dodatkowe informacje techniczne, instrukcje montażu, broszury techniczne oraz service info dostępne na www.repxpert.pl

Service Info poświęcone tej kwestii pobrać Tutaj