NEW

Zastosowanie tworzyw sztucznych w łożyskach oporowych

2021-01-03 / LuK

Plastikowe_lozyska_oporowe_1634.jpg

Płytka oporowa - wydłużenie żywotności łożyska

Łożyska oporowe są nieodzownym elementem systemów wysprzęglających. Ich funkcja od dziesiątków lat się nie zmienia, czego nie można powiedzieć o ich konstrukcji.
Wymagania producentów samochodów co do wielkości, wytrzymałości, szybkości w działaniu oraz niezawodności układów sprzęgła, wymusiły również zmiany konstrukcyjne w elementach takich jak łożyska oporowe.   

Od lat 70 Schaeffler w łożyskach oporowych marki LuK zaczął stosować rozwiązania, które zastępowały elementy stalowe tworzywami sztucznymi. I tak w niektórych produktach zamiast metalowej konstrukcji łożyska, można znaleźć płytkę oporową oraz tuleję wewnętrzną zbudowane z tych komponentów. Skutkuje to redukcją masy i wydłużeniem żywotności całego łożyska oporowego.
Schaeffler dzięki zastosowaniu elementów z tworzyw sztucznych i hartowanych tulei nie wymagających smarowania, rozwiązał odwieczny problem jakim było odpowiednie nasmarowanie tych elementów. Zastosowania tworzywa sztucznego wyeliminowało konieczność stosowania smaru pomiędzy łożyskiem a tuleją prowadzącą.
Tworzywa sztuczne i materiały kompozytowe coraz częściej wypierają konstrukcje stalowe w całym układzie wysprzęglającym. Począwszy od standardowych łożysk wysprzęglających, centralnych wysprzęglików (CSC), siłowników sprzęgła, kończąc na przewodach hydraulicznych.
Rozwiązanie takie powoduje redukcję masy, większą wytrzymałość oraz możliwość zastosowania elementów w bardzo skomplikowanych układach sprzęgła.
Poniżej link do filmu z którego możesz się dowiedzieć czy:

  • Powinno się demontować plastikowy pierścień na łożysku oporowym
  • Smarowanie łożyska jest konieczne

Po montażu konieczne jest centrowanie łożyska oporowego.
FILM