Wprowadzenie nowego produktu LuK RepSet 2CT dla skrzyń biegów z mokrym sprzęgłem podwójnym w grupie VW
2020-05-29 / LuK
Sprzęgło podwójne – skrzynia DQ 500 stosowana w samochodach Audi, Volkswagen i Skoda
Od wielu lat Schaeffler Automotive Aftermarket oferuje zestawy naprawcze suchych sprzęgieł podwójnych. Jesienią 2018 roku w portfolio pojawił się nowy produkt. Jest to mokre sprzęgło podwójne do skrzyń DQ 500 stosowanych w samochodach Audi, Volkswagen i Skoda.

Fot. 1 Skrzynia DQ 500
Mokre czy suche?
O zastosowaniu odpowiedniego rodzaju sprzęgła decyduje przede wszystkim maksymalny moment obrotowy generowany przez silnik. Sprzęgła suche to obecnie zakres do 350 Nm (np. Fiat/Alfa Romeo). Sprzęgła mokre mogą przenosić większe od wskazanego momenty, gdyż są one permanentnie chłodzone olejem. Takie rozwiązanie niesie ze sobą pewne utrudnienia, ponieważ wraz z eksploatacją w oleju zaczynają się pojawiać różnego rodzaju zanieczyszczenia, jak np. opiłki. Dlatego konieczna jest regularna konserwacja, a interwał wymiany oleju wynosi zazwyczaj ok. 60 tys. km. Sprzęgła suche pozostają pod tym względem bezobsługowe.
O zastosowaniu odpowiedniego rodzaju sprzęgła decyduje przede wszystkim maksymalny moment obrotowy generowany przez silnik. Sprzęgła suche to obecnie zakres do 350 Nm (np. Fiat/Alfa Romeo). Sprzęgła mokre mogą przenosić większe od wskazanego momenty, gdyż są one permanentnie chłodzone olejem. Takie rozwiązanie niesie ze sobą pewne utrudnienia, ponieważ wraz z eksploatacją w oleju zaczynają się pojawiać różnego rodzaju zanieczyszczenia, jak np. opiłki. Dlatego konieczna jest regularna konserwacja, a interwał wymiany oleju wynosi zazwyczaj ok. 60 tys. km. Sprzęgła suche pozostają pod tym względem bezobsługowe.
- Zewnętrzny kosz modułu
- Sprzęgło wielopłytkowe K2
- Pierścienie podporowe
- Pierścień osadczy 2
- Wewnętrzny kosz sprzęgła K2
- Sprzęgło wielopłytkowe K1
- Wewnętrzny kosz sprzęgła K1
- Tarcza zabierakowa z wieloklinem
- Pierścień osadczy tarczy zabierakowej
Budowa
Sprzęgło mokre podwójne składa się z dwóch niezależnie działających sprzęgieł K1 i K2. Są one zamknięte w koszykach z 4-6 tarczkami w każdym pakiecie, w zależności od konstrukcji. Całość pływa w oleju zapewniającym chłodzenie. Jeśli jedno ze sprzęgieł jest załączone, drugie musi pozostać swobodne ze względu na fakt jednoczesnego załączenia dwóch biegów w skrzyni. Sprzęgło K1 obsługuje biegi parzyste, a K2 biegi nieparzyste, czyli skrzynia biegów posiada 2 wałki sprzęgłowe posadowione jeden w drugim.
Wymiana
Jak każde nowoczesne rozwiązanie, wymiana wymaga zastosowania zarówno pełnego zestawu naprawczego, jak i odpowiedniego narzędzia montażowego oraz testera diagnostycznego, który poradzi sobie z procesem adaptacji. Zestaw naprawczy LuK RepSet 2CT o numerze 602 0018 00 zawiera wszystkie niezbędne komponenty do przeprowadzenia technologicznej wymiany sprzęgła w DQ 500. Niezbędne są: sprzęgło, pokrywa olejowa, pierścienie osadcze i komplet podkładek regulacyjnych. Dodatkowo Schaeffler wzbogacił zestaw o łożysko igiełkowe, które stabilizuje sprzęgło względem wału korbowego. Wymiana tego elementu jest obowiązkowa przy każdorazowym zdjęciu skrzyni biegów.
Jak każde nowoczesne rozwiązanie, wymiana wymaga zastosowania zarówno pełnego zestawu naprawczego, jak i odpowiedniego narzędzia montażowego oraz testera diagnostycznego, który poradzi sobie z procesem adaptacji. Zestaw naprawczy LuK RepSet 2CT o numerze 602 0018 00 zawiera wszystkie niezbędne komponenty do przeprowadzenia technologicznej wymiany sprzęgła w DQ 500. Niezbędne są: sprzęgło, pokrywa olejowa, pierścienie osadcze i komplet podkładek regulacyjnych. Dodatkowo Schaeffler wzbogacił zestaw o łożysko igiełkowe, które stabilizuje sprzęgło względem wału korbowego. Wymiana tego elementu jest obowiązkowa przy każdorazowym zdjęciu skrzyni biegów.

Zestaw naprawczy LuK RepSet 2CT o numerze 602 0018 00 zawiera wszystkie niezbędne komponenty do przeprowadzenia technologicznej wymiany sprzęgła w DQ 500. Niezbędne są: sprzęgło, pokrywa olejowa, pierścienie osadcze i komplet podkładek regulacyjnych. Dodatkowo Schaeffler wzbogacił zestaw o łożysko igiełkowe, które stabilizuje sprzęgło względem wału korbowego. Wymiana tego elementu jest obowiązkowa przy każdorazowym zdjęciu skrzyni biegów.
Narzędzie specjalne
Montaż sprzęgła, odpowiednia regulacja podkładek oraz precyzyjne posadowienie pokrywy olejowej wraz z teflonowym uszczelniaczem, wymaga zastosowania zestawu narzędzi specjalnych o numerze 400 0540 10. Taki zestaw zawiera niezbędne elementy, tak aby zagwarantować bezproblemową naprawę.
Więcej informacji na temat tego zestawu znajdziesz TUTAJ
Montaż sprzęgła, odpowiednia regulacja podkładek oraz precyzyjne posadowienie pokrywy olejowej wraz z teflonowym uszczelniaczem, wymaga zastosowania zestawu narzędzi specjalnych o numerze 400 0540 10. Taki zestaw zawiera niezbędne elementy, tak aby zagwarantować bezproblemową naprawę.
Więcej informacji na temat tego zestawu znajdziesz TUTAJ
Więcej o sprzęgłach podwójnych można dowiedzieć się ze specjalnie im poświęconych artykułów dostępnych w górnej, prawej części strony.