Wprowadzenie nowego produktu LuK RepSet 2CT dla skrzyń biegów z mokrym sprzęgłem podwójnym w grupie VW

2020-05-29 / LuK

Nowy_prod_2CT_VW_DQ500_1_1634.jpg
Nowy_prod_2CT_VW_DQ500_2_1634.jpg
Nowy_prod_2CT_VW_DQ500_3New_1634.jpg
Nowy_prod_2CT_VW_DQ500_4_1634.jpg
Nowy_prod_2CT_VW_DQ500_5_1634.jpg

Sprzęgło podwójne – skrzynia DQ 500 stosowana w samochodach Audi, Volkswagen i Skoda

Od wielu lat Schaeffler Automotive Aftermarket oferuje zestawy naprawcze suchych sprzęgieł podwójnych. Jesienią 2018 roku w portfolio pojawił się nowy produkt. Jest to mokre sprzęgło podwójne do skrzyń DQ 500 stosowanych w samochodach Audi, Volkswagen i Skoda.

Nowy_prod_2CT_VW_DQ500_1_720.jpg

Fot. 1  Skrzynia DQ 500

Mokre czy suche?
O zastosowaniu odpowiedniego rodzaju sprzęgła decyduje przede wszystkim maksymalny moment obrotowy generowany przez silnik. Sprzęgła suche to obecnie zakres do 350 Nm (np. Fiat/Alfa Romeo). Sprzęgła mokre mogą przenosić większe od wskazanego momenty, gdyż są one permanentnie chłodzone olejem. Takie rozwiązanie niesie ze sobą pewne utrudnienia, ponieważ wraz z eksploatacją w oleju zaczynają się pojawiać różnego rodzaju  zanieczyszczenia, jak np. opiłki. Dlatego konieczna jest regularna konserwacja, a interwał wymiany oleju wynosi zazwyczaj ok. 60 tys. km. Sprzęgła suche pozostają pod tym względem bezobsługowe.

Nowy_prod_2CT_VW_DQ500_2_1634New.jpg

Fot. 2  Budowa zewnętrzna i składowe mokrego sprzęgła podwójnego

  1. Zewnętrzny kosz modułu
  2. Sprzęgło wielopłytkowe K2
  3. Pierścienie podporowe
  4. Pierścień osadczy 2
  5. Wewnętrzny kosz sprzęgła K2
  6. Sprzęgło wielopłytkowe K1
  7. Wewnętrzny kosz sprzęgła K1
  8. Tarcza zabierakowa z wieloklinem
  9. Pierścień osadczy tarczy zabierakowej

Budowa
Sprzęgło mokre podwójne składa się z dwóch niezależnie działających sprzęgieł K1 i K2. Są one zamknięte w  koszykach z 4-6 tarczkami w każdym pakiecie, w zależności od konstrukcji. Całość pływa w oleju zapewniającym chłodzenie. Jeśli jedno ze sprzęgieł jest załączone, drugie musi pozostać swobodne ze względu na fakt jednoczesnego załączenia dwóch biegów w skrzyni. Sprzęgło K1 obsługuje biegi parzyste, a K2 biegi nieparzyste, czyli skrzynia biegów posiada 2 wałki sprzęgłowe posadowione jeden w drugim.

Nowy_prod_2CT_VW_DQ500_3T_1634.jpg

Fot. 3  Złożenie DKZ sprzęgła podwójnego i wałków sprzęgłowych DQ 500

Wymiana
Jak każde nowoczesne rozwiązanie, wymiana wymaga zastosowania zarówno pełnego zestawu naprawczego, jak i odpowiedniego narzędzia montażowego oraz testera diagnostycznego, który poradzi sobie z procesem adaptacji. Zestaw naprawczy LuK RepSet 2CT o numerze 602 0018 00 zawiera wszystkie niezbędne komponenty do przeprowadzenia technologicznej wymiany sprzęgła w DQ 500. Niezbędne są: sprzęgło, pokrywa olejowa, pierścienie osadcze i komplet podkładek regulacyjnych. Dodatkowo Schaeffler wzbogacił zestaw o łożysko igiełkowe, które stabilizuje sprzęgło względem wału korbowego. Wymiana tego elementu jest obowiązkowa przy każdorazowym zdjęciu skrzyni biegów.
Nowy_prod_2CT_VW_DQ500_4_819.jpg

Zestaw naprawczy LuK RepSet 2CT o numerze 602 0018 00 zawiera wszystkie niezbędne komponenty do przeprowadzenia technologicznej wymiany sprzęgła w DQ 500. Niezbędne są: sprzęgło, pokrywa olejowa, pierścienie osadcze i komplet podkładek regulacyjnych. Dodatkowo Schaeffler wzbogacił zestaw o łożysko igiełkowe, które stabilizuje sprzęgło względem wału korbowego. Wymiana tego elementu jest obowiązkowa przy każdorazowym zdjęciu skrzyni biegów.

Narzędzie specjalne
Montaż sprzęgła, odpowiednia regulacja podkładek oraz precyzyjne posadowienie pokrywy olejowej wraz z teflonowym uszczelniaczem, wymaga zastosowania zestawu narzędzi specjalnych o numerze 400 0540 10. Taki zestaw zawiera niezbędne elementy, tak aby zagwarantować bezproblemową naprawę.
Więcej informacji na temat tego zestawu znajdziesz TUTAJ

Nowy_prod_2CT_VW_DQ500_5_1634.jpg

Fot. 5  Zestaw narzędzi do wymiany  sprzęgła podwójnego  LuK RepSet 2CT nr 400 0540 10


Więcej o sprzęgłach podwójnych można dowiedzieć się ze specjalnie im poświęconych artykułów dostępnych w górnej, prawej części strony.