Stuki układu przeniesienia napędu przy pozycji selektora P oraz N skrzyni DSG z mokrym sprzęgłem podwójnym

18-05-15 / LuK

Stuki układu przeniesienia napędu przy pozycji selektora P oraz N skrzyni DSG z mokrym sprzęgłem podwójnym
Jak uniknąć powtórnej usterki po wymianie DKZ!

Stuki układu przeniesienia napędu przy pozycji selektora P oraz N skrzyni DSG z mokrym sprzęgłem podwójnym
Skrzynia 02E produkowana przez koncern VW AG jest bardzo popularnym, często spotykanym rozwiązaniem w Polsce. Dzieje się tak gdyż obsługuje ona silniki generujące moment obrotowy powyżej 250 Nm, takie jak np. 2.0TDI oraz niektóre 1.9TDI, obdarzone dużym zaufaniem klientów.
Skrzynia_02E_776.jpg

Skrzynia biegów 02E w wersji Quattro.

W czasie eksploatacji i kolejnych przejechanych kilometrów pojawiają się pewne niedomagania. Jednym z niuch jest metalicznie stukanie lub grzechotanie na biegu jałowym, kiedy dźwignia selektora zmiany biegów jest pozycji P lub N.

Może temu też towarzyszyć głośny stuk podczas gaszenia silnika.

DSC05469_776.jpg

Dwumasowe koło zamachowe dla skrzyni 02E w Audi A3

Niestety, często stosowana skrócona diagnoza w postaci wymiany samego DKZ nie przynosi żądanych efektów. Usterka powraca natychmiast po montażu lub w przeciągu 1000-2000 km. Frustracja klienta osiąga zenitu, gdyż koło zamachowe jest nieodwracalnie uszkodzone w bardzo krótkim czasie.

Na jakie elementy należy zwrócić uwagę?

Za wspomniane dźwięki odpowiedzialne jest połączenie wieloklinowe pomiędzy DKZ a modułem sprzęgła podwójnego, gdyż to ono ulega wypracowaniu. To nie luzy DKZ mają wpływ na ww. usterkę. Specyficzna budowa koła umożliwia ruch masy wtórnej w osi i po promieniu, jest to naturalna, konstrukcyjna możliwość dla tego DKZ.

Wieloklin_DKZ_776.jpg

Ślady wypracowania wieloklinu DKZ

Podstawowa zasada mechaniki mówi, że pary skojarzone, w tym przypadku zębnik DKZ – zębatka sprzęgła wymieniamy parami! Jeżeli po zdjęciu skrzyni biegów widzimy podcięcie wieloklinu DKZ na 2/3 długości frezów, to znaczy, że należy zweryfikować koło zębate modułu sprzęgła. Ślady skoszenia zębów sprzęgła potwierdzają w.w. tezę.

Zeby_modulu_776.jpg

Wyeksploatowane zęby modułu sprzęgła

W praktyce poprawnie przeprowadzona naprawa oznacza wymianę obu komponentów: DKZ i sprzęgła podwójnego, gdyż nie są dostępne w sprzedaży elementy sprzęgła. Tylko ta technologia naprawy zapewni bezproblemową dalszą eksploatację układu przeniesienia napędu ze skrzynią 02E. W tym przypadku nie należy oszczędzać gdyż prawdopodobieństwo powrotu usterki jest bardzo wysokie.


Instrukcje montażowe

• Montując nowy DKZ należy nasmarować wieloklin łączący oba elementy. Odpowiedni smar charakteryzuje się wysoką odpornością na temperaturę i nie posiada cząstek stałych.

• Zgodnie z instrukcją, należy koniecznie wymienić łożysko pilotujące w wale korbowym. To ono centruje cały układ. Nowe jest w każdym pudełku z kołem 415 0740 09. Jest bardzo małe i czasami można je przeoczyć.

Graficzna instrukcja montażowa umieszczona jest w opakowaniu produktu

W trakcie montażu skrzyni biegów, kluczową sprawą jest zachowanie odpowiedniej siły dokręcania.

Skutki_dokrecania_776_A.jpg

Skutki dokręcania skrzyni biegów 02E z użyciem nadmiernej siły są widoczne na zdjęciu obok

• Podczas montażu skrzyni biegów nie wolno jej dociągać śrubami. Obudowa i blok muszą się złączyć przed dokręcaniem.

• Zawsze należy skontrolować stan tulejek ustalających skrzynię względem bloku. Uszkodzone – koniecznie wymienić!

Service info opisujące praktyczne wskazówki do omawianego tematu, jest dostępne, do ściągnięcia, w górnej, prawej części strony.