NEW

Zapobieganie uszkodzeniom zębów przekładni - na co zwrócić uwagę podczas wymiany sprzęgła

2020-08-26 / LuK

Zapobieganie_uszkodzenim_1_B_1634.jpg
Zapobieganie_uszkodzenim_2_1634.jpg
Zapobieganie_uszkodzenim_3_1634.jpg

Prawidłowy dobór części wymaga uwagi.

Dziś opisujemy ciekawy przypadek z warsztatu, w którym wymieniono dwumasowe koło zamachowe i sprzęgło w pojeździe klienta. Niestety wkrótce po opuszczeniu garażu pojazd uległ kolejnej awarii z powodu uszkodzenia sprzęgła. Podczas demontażu pojazdu zauważono, że profil piasty tarczy sprzęgła całkowicie się wytarł.

Nasi REPXPERCI ocenili uszkodzenia na miejscu i początkowo wydawało się, że warsztat wykonał wszystkie prace poprawnie. Jednak po dokładniejszej analizie zespół zauważył, że do mocowania tarczy dociskowej sprzęgła do dwumasowego koła zamachowego użyto nowego zestawu śrub. Te śruby były nieco dłuższe niż te, które były pierwotnie używane. Ze względu na otwarte otwory gwintowane w masie wtórnej śruby wystawały tak daleko z odwrotnej strony, że uderzały w masę pierwotną, uniemożliwiając pracę dwumasowego koła zamachowego tak, jak powinno. W tym zestawie sprzęgła zastosowano również sztywną tarczę sprzęgła, co oznacza, że drgania skrętne silnika oddziaływały na połączenie między piastą a wałem wejściowym skrzyni biegów bez żadnego tłumienia. Ostatecznie większe obciążenie spowodowało szybkie zużycie profilu piasty, co w konsekwencji spowodowało awarię sprzęgła.

SI_LuK_23_2_776.jpg

Widok uszkodzonego wielowpustu piasty

Zapobieganie_uszkodzenim_3_817.jpg

Nowy profil piasty

Ważna wskazówka:

Jeśli w opakowaniu sprzęgła lub dwumasowego koła zamachowego znajdują się nowe śruby, należy ich użyć. Jeśli w zestawie nie ma śrub, należy użyć tylko śrub o tej samej długości i wytrzymałości, co oryginalne wyposażenie. Wymień oryginalne śruby tylko wtedy, gdy jest to zalecane przez producenta pojazdu.