Zapobieganie uszkodzeniom zębów przekładni - na co zwrócić uwagę podczas wymiany sprzęgła
2020-08-26 / LuK
Prawidłowy dobór części wymaga uwagi.
Dziś opisujemy ciekawy przypadek z warsztatu, w którym wymieniono dwumasowe koło zamachowe i sprzęgło w pojeździe klienta. Niestety wkrótce po opuszczeniu garażu pojazd uległ kolejnej awarii z powodu uszkodzenia sprzęgła. Podczas demontażu pojazdu zauważono, że profil piasty tarczy sprzęgła całkowicie się wytarł.
Nasi REPXPERCI ocenili uszkodzenia na miejscu i początkowo wydawało się, że warsztat wykonał wszystkie prace poprawnie. Jednak po dokładniejszej analizie zespół zauważył, że do mocowania tarczy dociskowej sprzęgła do dwumasowego koła zamachowego użyto nowego zestawu śrub. Te śruby były nieco dłuższe niż te, które były pierwotnie używane. Ze względu na otwarte otwory gwintowane w masie wtórnej śruby wystawały tak daleko z odwrotnej strony, że uderzały w masę pierwotną, uniemożliwiając pracę dwumasowego koła zamachowego tak, jak powinno. W tym zestawie sprzęgła zastosowano również sztywną tarczę sprzęgła, co oznacza, że drgania skrętne silnika oddziaływały na połączenie między piastą a wałem wejściowym skrzyni biegów bez żadnego tłumienia. Ostatecznie większe obciążenie spowodowało szybkie zużycie profilu piasty, co w konsekwencji spowodowało awarię sprzęgła.

Widok uszkodzonego wielowpustu piasty

Nowy profil piasty
Jeśli w opakowaniu sprzęgła lub dwumasowego koła zamachowego znajdują się nowe śruby, należy ich użyć. Jeśli w zestawie nie ma śrub, należy użyć tylko śrub o tej samej długości i wytrzymałości, co oryginalne wyposażenie. Wymień oryginalne śruby tylko wtedy, gdy jest to zalecane przez producenta pojazdu.