Łańcuchy napędowe INA – czy są w stanie wytrzymać cały okres życia samochodu?

2020-05-29/ INA

Lancuchy_napedowe_INA_04_1634.jpg
Lancuchy_napedowe_INA_01_1634.jpg
Lancuchy_napedowe_INA_02_1634.jpg
Lancuchy_napedowe_INA_03_1634.jpg
Lancuchy_napedowe_INA_05_1634.jpg

Łańcuchy mogą przenosić większe siły niż paski i są łatwiejsze do użycia z regulatorami zmiennych faz rozrządu.

Pozycja łańcuchów na rynku
Udział w rynku silników  wyposażonych w łańcuchy rozrządów będzie wzrastał. Obecnie jest to około 50:50. Eksperci przewidują ich 80% dominację na rynku do roku 2030. Opierając się na przewidywaniach, że około 30% rejestrowanych nowych samochodów będzie elektrycznych, a proporcja diesli spadnie drastycznie, ilość samochodów wyposażonych w paski rozrządów spadnie do 15%. W przypadku silników spalinowych, czy użyjemy łańcuchów czy pasków zębatych do napędu rozrządu, to kwestia wyboru. Które rozwiązanie wybiorą producenci silników zależy od wielu czynników.
Tradycyjnie, napęd paskowy bywa częściej spotykany w silnikach diesla, natomiast łańcuch jest bardziej popularny w silnikach benzynowych. Ponieważ tzw. downsizing jest wyraźnym trendem, przewaga łańcucha rośnie, gdyż jest dużo węższy od paska. Łańcuchy mogą przenosić większe siły i są łatwiejsze do użycia regulatorami zmiennych faz rozrządu.

Czy łańcuch wytrzyma cale życie samochodu?
Został zaprojektowany i wyprodukowany aby tak było. W praktyce bywa nieco inaczej, ponieważ jest to zależne od stanu zębów napędu, jakości oleju i częstotliwości jego wymiany. Właściciel samochodu i jego kierowca również ma wpływ na zużycie łańcucha: np. poprzez maksymalne obciążanie silnika na zimnym oleju powoduje się jego wyciąganie. Serwisy wymieniając olej powinny przepłukiwać silnik przed nalaniem nowego oleju, co eliminowałoby brud i wszystkie zanieczyszczenia z układu tak negatywnie wpływające na kondycję łańcuchów.  Podczas odczytywania  błędów w silniku przy użyciu urządzenia diagnostycznego, może pojawić się następujący komunikat: niewłaściwy sygnał kąta wyprzedzenia wału korbowego lub niewłaściwy sygnał położenia wałka rozrządu.
Pierwszym objawem uszkodzenia napędu łańcuchowego jest zazwyczaj grzechotanie dobiegające z silnika. W przypadku wyciągnięcia łańcucha może występować również utrata mocy a nawet wibracje przenoszone na cały samochód. Wyciągnięty łańcuch może również powodować zaburzenia zapłonu. A paląca się kontrolka silnika i kody błędów są tylko pośrednią wskazówką dla profesjonalnego warsztatu, że przyczyną jest łańcuch rozrządu. Jedną z pierwszych czynności przed naprawą i tak  powinno być sprawdzenie poprawności zapłonu.

Wszystko w jednym pudelku.
Schaeffler oferuje odpowiednie zestawy naprawcze łańcuchów rozrządów pod marką INA. Jako uzupełnienie łańcucha, zestaw zawiera wszystkie części niezbędne do naprawy , takie jak, koła, hydrauliczne i mechaniczne napinacze, wszystkie niezbędne uszczelki, smar i części montażowe.