NEW

Naprawa samochodów dostawczych- rozwiązania Schaeffler cz. 7

2021-06-24 / LuK

Naprawa_LCV_2_1634.jpg
LuK_LCV_RepSet_DMF_1634.jpg
LuK_LCV_RepSet_DMF_ITL_1634.jpg
LuK_LCV_RepSet_DMF_pack_1634.jpg

Sprzęgło zrywne – "anioł stróż" układu przeniesienia napędu w samochodach dostawczych

Tłumienie drgań silnika spalinowego zostało zrewolucjonizowane przez wprowadzenie dwumasowego koła zamachowego. Otworzyło to nowe możliwości dla rozwoju silnika. Od tego momentu możliwe stało się skuteczne tłumienie drgań silnika wysokoprężnego, tłumienie drgań silników o wysokich momentach obrotowych oraz usunięcie rezonansu z zakresu pracy.

LuK_LCV_RepSet_DMF_pack_1634.jpg

W przypadku awarii silnika w samochodzie dostawczym należy działać szczególnie szybko, aby ograniczyć do minimum czas przestoju. Należy zatem unikać czasochłonnego poszukiwania niezbędnych, pojedynczych części zamiennych.

Dwumasowe koła zamachowe są ciągle rozwijane i możemy zauważyć w nich szereg zmian konstrukcyjnych zależnych od konkretnego zastosowania.

Presja czasu i stres związany z kosztami, oraz napięte terminy mają wpływ na użytkowanie samochodu dostawczego. Schaeffler opracował specjalną wersję sprawdzonego dwumasowego koła zamachowego (DMF), które jest przeznaczone do obsługi  wysokich obciążeń układu napędowego.

LuK_LCV_RepSet_DMF_ITL_1634.jpg

Konstrukcja sprzęgła zrywnego ITL (z ang. Impact Torque Limiter) umożliwia przemieszczenie się kołnierza zabieraka, zmniejszając tym samym nagłe przeciążenia w układzie napędowym. Zostało ono zaprojektowane do ochrony skrzyni biegów przed skutkami pików momentu obrotowego. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko powstające na skutek rezonansu w układzie przeniesienia napędu. W sytuacji, gdy na kole zamachowym pojawi się moment obrotowy minimum 1,5 razy większy od maksymalnego momentu generowanego przez silnik, sprzęgło zostaje zerwane.

Tarcza zabierakowa porusza się wtedy względem masy wtórnej. Wystąpienie zwiększonego momentu obrotowego powoduje całkowite przestawienie masy wtórnej względem pierwotnej. Jednym słowem mamy zniszczone koło dwumasowe ale skrzynia biegów i inne elementy współpracujące pozostają nieuszkodzone.

Tabela poniżej przedstawia najpopularniejsze zestawy DKZ do pojazdów dostawczych:

Ponieważ wszystkie zestawy są dostarczane wraz z niezbędnymi akcesoriami, gwarantowana jest szybka naprawa. Oznacza to, że samochód dostawczy nie tylko szybko wraca na drogę, ale także przywraca komfort i bezpieczeństwo jazdy.

W kolejnych odsłonach newslettera będziemy przybliżać konkretne rozwiązania naprawcze do samochodów dostawczych. Przedstawimy produkty które mamy w ofercie dla tego segmentu pojazdów oraz korzyści płynące z ich zastosowania.