NEW

Sprzęgło nie rozłącza po wymianie w Mercedesie Sprinter 903 2,2 CDI

2020-09-07 / LUK

Sprinter_nie_wysprzegla_1_1634.jpg
Sprinter_nie_wysprzegla_2A_1634.jpg

Problem po wymianie sprzęgła i mechanizmu wybierania biegów

Wymiana sprzęgła dla warsztatu to rutynowa czynność. Jest tak do momentu gdy pojawią się problemy. W opisywanym przypadku mieliśmy do czynienia ze Sprinterem z silnikiem OM 611.981 z 2005 roku wyposażonym w dwumasowe koło zamachowe, sprzęgło samonastawne SAC oraz siłownik centralny.

PROBLEM
Po wymianie sprzęgła i mechanizmu wybierania biegów pojawił się problem wysprzęglania. Po założeniu skrzyni biegów i odpowietrzeniu układu nie było możliwości wrzucenia pierwszego i wstecznego biegu, co ewidentnie wskazuje na brak rozłączenia sprzęgła. Towarzyszył temu znaczący opór na pedale sprzęgła.  Może to wynikać z kilku powodów:
•    Krzywa tarcza, bicie powyżej 0,5 mm
•    Przestawiony mechanizm samoregulacji SAC
•    Niewłaściwy dobór sprzęgła do głębokości koła zamachowego
•    Usterka w układzie wysprzęglania.
•    Niewłaściwie odpowietrzony układ

WERYFIKACJA
Z tej przyczyny, w samochodzie, bez efektu, kilkukrotnie zdejmowano skrzynię biegów.

Sprinter_nie_wysprzegla_2A_819.jpg

Użycie przyrządu do odpowietrzania nie przyniosło rezultatu, więc sprawdziliśmy mechanizm samoregulacji, który, jak się okazało, był we właściwej pozycji.
​​​​​​​
Fot. 1  Pomimo użycia maszyny do odpowietrzania problem dalej występował

Sprinter_nie_wysprzegla_3_817.jpg

Aby mieć pewność, że problem nie pochodzi od sprzęgła, należało sprawdzić jego działanie na stole. Przy użyciu przyrządu do montażu sprzęgieł LuK o nr 400 0237 10 została wciśnięta sprężyna talerzowa. Prześwit był wystarczający aby poruszyć tarczą. Wniosek – zestaw sprzęgła 624 3182 33 jest w pełni sprawny, a  przyczyna leży po stronie układu wysprzęglania.
​​​​​​​
Fot. 2  Zestaw sprzęgła na stole działa poprawnie

Sprinter_nie_wysprzegla_4_819.jpg

Poprzez otwór rewizyjny widać, że skok siłownika jest niewystarczający do przełamania sprężyny talerzowej. Ponowne odpowietrzanie, zalewanie siłownika płynem od odpowietrznika nie przynosi rezultatu.
​​​​​​​
Fot. 3 Niewystarczający skok siłownika

ROZWIĄZANIE
Dopiero po wyjęciu przewodu zasilającego siłownik zauważyliśmy problem: płyn nie ściekał z przewodu.
Sprinter_nie_wysprzegla_5_819.jpg

Fot. 4 Płyn nie ścieka z otwartego przewodu

Sprinter_nie_wysprzegla_6_819.jpg

Następnie, po cofnięciu pedału sprzęgła obwód się łączył ze zbiorniczkiem powodując wyciek płynu z przewodu.
​​​​​​​
Fot. 5 Powrót pedału sprzęgła musi  otwierać połączenie ze zbiorniczkiem

To znaczy, że sekcja tłocząca nie była zasilana przez płyn, powodując ograniczony skok. Opór na pedale sprzęgła wynikał z braku przełamania sprężyny talerzowej, co jest tego bezpośrednią konsekwencją. Wcześniej warsztat wymienił pompkę sprzęgła ale bezskutecznie, co było zatem przyczyną?
Sprinter_nie_wysprzegla_7A_819.jpg

Na pedale sprzęgła brakowało sprężyny powrotnej, która to jest istotna dla właściwego jego powrotu i zasilania układu hydraulicznego w płyn. Brak tego połączenia powodował problem wrzucenia biegów.
​​​​​​​
Fot. 6 Brak sprężyny powrotnej jako przyczyna braku wysprzęglania

Podany przykład pokazuje jedną z sytuacji, kiedy, sugerując wadliwość zakupionego produktu, często zapominamy o szczegółach, które  mają kluczowy wpływ na działanie sprzęgła.