Sprzęgło nie rozłącza po wymianie w Mercedesie Sprinter 903 2,2 CDI
2020-09-07 / LUK
Problem po wymianie sprzęgła i mechanizmu wybierania biegów
Wymiana sprzęgła dla warsztatu to rutynowa czynność. Jest tak do momentu gdy pojawią się problemy. W opisywanym przypadku mieliśmy do czynienia ze Sprinterem z silnikiem OM 611.981 z 2005 roku wyposażonym w dwumasowe koło zamachowe, sprzęgło samonastawne SAC oraz siłownik centralny.
PROBLEM
Po wymianie sprzęgła i mechanizmu wybierania biegów pojawił się problem wysprzęglania. Po założeniu skrzyni biegów i odpowietrzeniu układu nie było możliwości wrzucenia pierwszego i wstecznego biegu, co ewidentnie wskazuje na brak rozłączenia sprzęgła. Towarzyszył temu znaczący opór na pedale sprzęgła. Może to wynikać z kilku powodów:
• Krzywa tarcza, bicie powyżej 0,5 mm
• Przestawiony mechanizm samoregulacji SAC
• Niewłaściwy dobór sprzęgła do głębokości koła zamachowego
• Usterka w układzie wysprzęglania.
• Niewłaściwie odpowietrzony układ
WERYFIKACJA
Z tej przyczyny, w samochodzie, bez efektu, kilkukrotnie zdejmowano skrzynię biegów.

Użycie przyrządu do odpowietrzania nie przyniosło rezultatu, więc sprawdziliśmy mechanizm samoregulacji, który, jak się okazało, był we właściwej pozycji.
Fot. 1 Pomimo użycia maszyny do odpowietrzania problem dalej występował

Aby mieć pewność, że problem nie pochodzi od sprzęgła, należało sprawdzić jego działanie na stole. Przy użyciu przyrządu do montażu sprzęgieł LuK o nr 400 0237 10 została wciśnięta sprężyna talerzowa. Prześwit był wystarczający aby poruszyć tarczą. Wniosek – zestaw sprzęgła 624 3182 33 jest w pełni sprawny, a przyczyna leży po stronie układu wysprzęglania.
Fot. 2 Zestaw sprzęgła na stole działa poprawnie

Poprzez otwór rewizyjny widać, że skok siłownika jest niewystarczający do przełamania sprężyny talerzowej. Ponowne odpowietrzanie, zalewanie siłownika płynem od odpowietrznika nie przynosi rezultatu.
Fot. 3 Niewystarczający skok siłownika
Dopiero po wyjęciu przewodu zasilającego siłownik zauważyliśmy problem: płyn nie ściekał z przewodu.

Fot. 4 Płyn nie ścieka z otwartego przewodu

Następnie, po cofnięciu pedału sprzęgła obwód się łączył ze zbiorniczkiem powodując wyciek płynu z przewodu.
Fot. 5 Powrót pedału sprzęgła musi otwierać połączenie ze zbiorniczkiem

Na pedale sprzęgła brakowało sprężyny powrotnej, która to jest istotna dla właściwego jego powrotu i zasilania układu hydraulicznego w płyn. Brak tego połączenia powodował problem wrzucenia biegów.
Fot. 6 Brak sprężyny powrotnej jako przyczyna braku wysprzęglania