NEW

Szarpanie przy ruszaniu, w krótkim czasie po wymianie sprzęgła w samochodach grupy PSA

2020-08-26 / LuK

Szarpanie_przy_ruszaniu_1_817.jpg
Szarpanie_przy_ruszaniu_2_817.jpg
Szarpanie_przy_ruszaniu_3_817.jpg

Sterownie sprzęgłem odbywa się na dwa sposoby

W większości przypadków, sterownie sprzęgłem odbywa się na dwa sposoby. W zależności od rozwiązania możemy spotkać układy:
- Półhydrauliczne z łożyskiem oporowym i dźwignią sprzęgła
- W pełni hydrauliczne oparte na siłowniku CSC
Szarpanie_przy_ruszaniu_1_817.jpg

Foto.1: Półhydrauliczne z łożyskiem oporowym i dźwignią sprzęgła

Szarpanie_przy_ruszaniu_2_817.jpg

Fot. 2: W pełni hydrauliczne oparte na siłowniku CSC

W omawianym przypadku (wersja 1) pojawił się efekt poszarpywania wkrótce po montażu sprzęgła o nr 623 3325 00 w samochodzie Citroen Berlingo 16HDi. Warsztat zachował się w pełni profesjonalnie wymieniając razem ze sprzęgłem większość układu wysprzęglania w postaci sworznia kulistego i dźwigni sprzęgła. Skąd w takim razie problem? Zasadniczo powinno to zapewnić bezproblemową i długą eksploatację.

WERYFIKACJA
Pierwsze podejrzenie padło na zespół sprzęgła. Bez demontażu skrzyni biegów ocena układu sprzęgłowego jest praktycznie niemożliwe.
Szarpanie_przy_ruszaniu_3_817.jpg

Co zauważyliśmy:

  1. Przegrzane łożysko oporowe i wyciek smaru
  2. Wypracowanie dźwigni sprzęgła w punktach kontaktowych: w połączeniu z łożyskiem oporowym i sworzniem kulistym
  3. Zaolejenie skrzyni biegów

Fot. 3:  Przegrzane łożysko, zużycie dźwigni sprzęgła (łapy)

Skąd efekt pooszarpywania? Główną przyczyną efektu „tarki” w półhydraulicznych układach  wysprzęglania jest jego zużycie lub usterka. Niedopuszczalne są jakiekolwiek luzy. Łożysko oporowe ma za zadanie dociskać sprężynę talerzową siłą ok. 12 kg wyrównując jej listki.
Szarpanie_przy_ruszaniu_4_817.jpg

W analizowanym przypadku przyczyną usterki było błyskawiczne wypracowanie  łapy, powodując szarpanie oraz przegrzanie łożyska oporowego. Dlatego bardzo ważny jest dobór części współpracujących o wysokiej jakości.

Fot. 4:  Całkowicie zniszczone gniazdo dźwigni sprzęgła (łapy) po 7000 km przebiegu


ROZWIĄZANIE PROBLEMU
Szarpanie_przy_ruszaniu_5_817.jpg

W obecnej sytuacji nie było potrzeby wymiany zestawu sprzęgła, gdyż zarówno tarcza jak i docisk sprzęgła nie wykazywały jakichkolwiek wad produktu. Niezbędne było odtłuszczenie docisku i koła zamachowego.

Fot. 5:  Stan docisku z widocznymi śladami po poszarpywaniach

Szarpanie_przy_ruszaniu_6_817.jpg

Wymiana dźwigni sprzęgła na produkt OE oraz niezbędna wymiana przegrzanego łożyska wyeliminowały problem szarpania przy ruszaniu samochodem.

Fot. 6:  Różnica w jakości dźwigni tkwi w szczegółach