Szarpanie przy ruszaniu, w krótkim czasie po wymianie sprzęgła w samochodach grupy PSA
2020-08-26 / LuK
Sterownie sprzęgłem odbywa się na dwa sposoby
- Półhydrauliczne z łożyskiem oporowym i dźwignią sprzęgła
- W pełni hydrauliczne oparte na siłowniku CSC

Foto.1: Półhydrauliczne z łożyskiem oporowym i dźwignią sprzęgła

Fot. 2: W pełni hydrauliczne oparte na siłowniku CSC
WERYFIKACJA
Pierwsze podejrzenie padło na zespół sprzęgła. Bez demontażu skrzyni biegów ocena układu sprzęgłowego jest praktycznie niemożliwe.

Co zauważyliśmy:
- Przegrzane łożysko oporowe i wyciek smaru
- Wypracowanie dźwigni sprzęgła w punktach kontaktowych: w połączeniu z łożyskiem oporowym i sworzniem kulistym
- Zaolejenie skrzyni biegów
Fot. 3: Przegrzane łożysko, zużycie dźwigni sprzęgła (łapy)

W analizowanym przypadku przyczyną usterki było błyskawiczne wypracowanie łapy, powodując szarpanie oraz przegrzanie łożyska oporowego. Dlatego bardzo ważny jest dobór części współpracujących o wysokiej jakości.
Fot. 4: Całkowicie zniszczone gniazdo dźwigni sprzęgła (łapy) po 7000 km przebiegu
ROZWIĄZANIE PROBLEMU

W obecnej sytuacji nie było potrzeby wymiany zestawu sprzęgła, gdyż zarówno tarcza jak i docisk sprzęgła nie wykazywały jakichkolwiek wad produktu. Niezbędne było odtłuszczenie docisku i koła zamachowego.
Fot. 5: Stan docisku z widocznymi śladami po poszarpywaniach

Wymiana dźwigni sprzęgła na produkt OE oraz niezbędna wymiana przegrzanego łożyska wyeliminowały problem szarpania przy ruszaniu samochodem.
Fot. 6: Różnica w jakości dźwigni tkwi w szczegółach