NEW

Identyczne wizualnie a odmienne konstrukcyjnie napinacze paska rozrządu w grupie VW

22-07-2020 / INA

SI_69_Pomylka_1_1634.jpg

O doborze zestawu paska rozrządu decyduje jedynie kod silnika

W samochodach grupy VW z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1.0, 1.0i, 1.3, 1.4, 1.4i, 1.6, 1.6i, stosowane są dwa technicznie różne napinacze w zależności od kodu silnika (531 0252 30 i 531 0525 30). Niestety wygląd zewnętrzny  tych napinaczy jest identyczny, co może powodować trudności w doborze i mieć przykre konsekwencje techniczne. Również numeracja jest zbliżona, dlatego o pomyłkę nie trudno. Aby pasek rozrządu pracował bezproblemowo należy podczas doboru bezwzględnie przestrzegać poniższych instrukcji.
O  doborze zestawu paska rozrządu decyduje jedynie kod silnika. Wymiary rolki napinającej 61,5x22 mm, szerokość 19mm oraz liczba zębów paska rozrządu (135) są identyczne w obu rozwiązaniach.

Na przykładzie Vokswagen Caddy z silnikiem 1.4 60KM, podczas montażu można się posiłkować numerami wybitymi na płytce.
SI_69_Pomylka_2_817.jpg

Napinacz 531 0252 30 posiada oznaczanie 979272 i jest dedykowany dla kodów silnika APQ, AEX.

Rysunek 1: 531 0252 30

SI_69_Pomylka_3_817.jpg

Natomiast napinacz o nr 531 0525 30 posiada oznaczenie 979548 i ma zastosowanie dla AUD.

Rysunek 2: 531 0525 30

Pomyłka może doprowadzić do uraty napięcia paska i w konsekwencji awarii silnika, gdyż sprężyny zastosowane charakteryzują się inną siłą naciągu. Jest to kolejny dowód, że doboru części nie wolno dokonywać jedynie na podstawie oceny wizualnej.

Szczegóły dotyczące właściwego doboru są dostępne w katalogu online TUTAJ

Uwaga: Odpowiednie Service Info, wyjaśniające zagadnienie, jest dostępne w prawej, górnej części strony.