Ford Mondeo III 2.0 TDCI. Stopiona płytka kontroli ciernej FCP wewnątrz Koła Zamachowego

26-03-2020 / LuK

Ford Mondeo_Fot_1_817.jpg

Jeżeli naprawiamy układ przeniesienia napędu w samochodach Ford z 2-litrowym silnikiem Puma, stosowanym w modelach Mondeo i Transit oraz Jaguar X-Type, należy zwrócić uwagę na bardzo ważny, aczkolwiek mało widoczny element.

BUDOWA I FUNKCJE
Płytka kontroli ciernej FCP to plastikowy krążek zębaty przyciśnięty sprężyną talerzowa, który generuje opór. Posadowiona  jest ona  wewnątrz DKZ, pomiędzy masą pierwotną a tarczą zabierakową, z zachowaniem wyraźnego luzu.
Ford Mondeo_Fot_1_817.jpg

Fot. 1  Płytka kontroli ciernej FCP (zaznaczona na zielono)

Pasowanie ciasne nie miałoby sensu ze względu na bieg jałowy silnika. W tych specyficznych warunkach pracy  FCP nie powinna stawiać oporu, a DKZ powinno posiadać wyczuwalny luz. Mniej więcej co drugie DKZ produkowane przez Schaeffler posiada wewnątrz wspomniany element, jego zadanie  to ograniczenie i spowolnienie wychyłów masy wtórnej względem pierwotnej co daje odciążenie układu sprężyn łukowych zwłaszcza w częstotliwościach rezonansowych, tj. podczas uruchamiania i gaszenia silnika.

​​​​​​​USTERKA I DIAGNOSTYKA 
Oceniając DKZ podczas wymiany sprzęgła należy ocenić stan płytki FCP.
Jeżeli płytka została zastosowana, widoczny jest plastikowy ząb w otworach wentylacyjnych.
Ford Mondeo_Fot_2_817.jpg

Fot. 2  Widok płytki FCP w nowym DKZ

Nawet po znacznym przebiegu płytka nie powinna budzić zastrzeżeń.
Ford Mondeo_Fot_3_817.jpg

Fot. 3  Widok płytki FCP bez uszkodzeń  po dużym przebiegu

W grupie wymienionych aut dochodziło do całkowitego przeciążenia termicznego elementu. Widoczne było stopienie plastikowych części (zob. zdjęcie poniżej) na skutek: 
•    poważnych usterek  układu wtryskowego (opiłkowanie układu); 
•    problemów z uruchomieniem silnika (uszkodzony rozrusznik, słaby akumulator);
•    przedłużonego czasu gaszenia silnika (rezonans);
•    nierównej, twardej pracy biegu jałowego.
Ford Mondeo_Fot_4_817.jpg

Fot. 4  Uszkodzona płytka na skutek niedomagań silnika Puma


WYJAŚNIENIE PROBLEMU

Powyższe stopienie jest skutkiem, a nie przyczyną usterki. Dlatego wymiana DKZ na nowe z istniejącymi niedomaganiami skończy się ponownym uszkodzeniem płytki i koniecznością powtórnej wymiany DKZ.
Ford Mondeo_Fot_5_817.jpg

Fot. 5  Stopienie FCP po kilku tys. km przebiegu