Dlaczego może pęknąć docisk sprzęgła?

23-06-2020 / LUK

DlaczegoPekaja_1_1634.jpg
DlaczegoPekaja_2_1634.jpg

Ważne dla pojazdów Opel i Vauxhall z silnikami Z16XEP, Z16YNG, Z18XE, Z18XER

Silniki EcoTec produkowane przez Opla są  bardzo popularnymi jednostkami w Polsce. Jest to sprawdzona konstrukcja i od lat napędzają kolejne modele niemieckiej marki. Tak jak każdy produkt ewoluuje, tak i Opel wprowadził pewne zmiany. W tym artykule skupimy się zmianach dotyczących układu przeniesienia napędu oraz ich technicznym skutkom. Układ ten jest wyposażony w sztywne koło zamachowe oraz sprzęgło standardowe – bez układu samoregulacji. Niestety w pewnych przypadkach dochodzi do bardzo szybkiej awarii. Sprzęgło ulega spaleniu już po przejechaniu kilkuset- kilku tysięcy kilometrów.
DlaczegoPekaja_1_1634.jpg

Fot. 1: Przegrzana tarcza sprzęgłowa

DlaczegoPekaja_2_1634.jpg

Fot. 2: Pęknięty docisk na skutek przegrzana

W najgorszym scenariuszu dochodzi jeszcze pęknięcie płyty dociskowej. Dlaczego tak się dzieje? Zakres pracy standardowego sprzęgła wynosi 1,5 mm. Po zdjęciu tej grubości materiału z tarczy sprzęgłowej zaczyna się poślizg. Z jakiego powodu sprzęgło się ślizga praktycznie od wymiany? Odpowiedź znajdziemy poniżej: W biuletynie technicznym LuK nr 0030 możemy przeczytać o zmianie głębokości koła zamachowego.
DlaczegoPekaja_3_817.jpg

Foto 3: Nr OE 90536140 / 616169 bez obwodowego nacięcia, głębokość koła 19 mm.

DlaczegoPekaja_4_817.jpg

Foto 4: Nr OE 93286460 / 5616016 z obwodowym nacięciem, głębokość koła 21.6 mm.

Samochody wyprodukowane do maja 2007 roku mają koła zamachowe o głębokości 19 mm. Po tej dacie wszystkie koła mają 21,6 mm. Różnica to 2,6 mm, a to więcej niż zakres kompensacji zużycia sprzęgła standardowego.  Jeżeli nie zwrócimy uwagi na ten istotny fakt, które sprzęgło z tabeli powinno być zamontowane, to z powodu przegrzania dojdzie nawet do  pęknięcia docisku.

Uwaga: Odpowiednie Service Info LuK 0030, zawierające również wspomniane tabele, jest dostępne w prawej, górnej części strony.