Zsuwanie się paska rozrządu w krótkim czasie po wymianie, w silnikach benzynowych 1.6 i 2.0 grupy VW

12-03-2020 / INA

volkswagen-16-fsi_1634.jpg
Zsuwanie paska_1634_1.jpg

W samochodach grupy VW wyposażonych w silniki benzynowe 1.6 lub 2.0 może dochodzić do zsuwania się paska rozrządu. Pomimo napinacza, wyposażonego w bieżnię z burtami, prowadzenie jest nieliniowe i może skończyć się kolizją silnika. Na co należy zwrócić uwagę?
Zsuwanie paska_720_1.jpg

Fot. 1 Silnik 1.6 grupy VW

Zestaw INA  nr 530 0171 31 jest kompletny i składa się z napinacza, pompy wody oraz paska rozrządu o szerokości 23 mm.
Fot_817_2.jpg

Fot. 2 Zestaw INA 530 0171 31

Dość prosta konstrukcja nie powinna powodować większych komplikacji. Natomiast po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów zauważamy, że pasek rozrządu zsunął się na zewnątrz kół zębatych pompy wody, wałka rozrządu i wału korbowego, powodując jednostronne jego uszkodzenie.
Fot_817_3.jpg

Fot. 3  Jednostronnie ścięty pasek

Dzieje się tak, ponieważ  szerokość paska wynosi 23 mm, a bieżnia między burtami ma 26 mm.
Fot_817_4.jpg

Fot. 4 Zsunięcie się paska z koła wałka rozrządu

Fot_817_5.jpg

Fot. 5 Pozostałości paska na rolce napinającej


ROZWIĄZANIE PROBLEMU

Aby nie doszło do opisywanej sytuacji należy zwrócić uwagę na szpilkę w bloku silnika. Gwint, który utrzymuje napinacz w miejscu nie może wystawać poza powierzchnię styku. Jeżeli jest odwrotnie, napinacz nie przylega do bloku silnika, klinuje się na gwintowanej  części (M10),  powodując przekoszenie układu rozrządu i zsuwanie się paska. Przed montażem  nowego napinacza należy dokręcić szpilkę, tak aby część M10 nie wystawała poza obrys bloku. Niestety, takich szczegółów nie znajdziemy w ogólnodostępnych instrukcjach montażu paska.

Więcej można dowiedzieć się z Service Info INA0067 dostępnym w prawej górnej części strony.