Zbliżone konstrukcje napinaczy rozrządu w grupie PSA

23-06-2020 / INA

Podobne_napinacze_1_1634.jpg

Kolory sprężyn decydują o zastosowaniu

Montaż paska rozrządu stanowi niekiedy wyzwanie. Zawsze należy postępować zgodnie z procedurą producenta samochodu. Często jednak zapominamy o precyzyjnym doborze lub kierujemy się innymi czynnikami np. ceną, co niestety może mieć przykre konsekwencje.
INA  jako jedyna marka posiada wszystkie 4 napinacze do silników diesla grupy PSA o pojemościach 1,4 i 1,6 HDi. Bardzo istotne jest, aby ich nie pomylić. Ich pozycja montażowa oraz wygląd są niemal identyczne. Różnice wskazuje Service Info INA nr 0161. Podstawową różnicą jest grubość sprężyny. A dobór zależy głównie od silnika i kształtu koła wału korbowego.
Podobne_napinacze_2_817.jpg

Ustalając zestaw rozrządu do Citroena Berlingo B9 1,6 HDI 92 KM przy użyciu katalogu online zauważymy, że bez pomiaru koła wału korbowego dobór jest niemożliwy.
Szczegóły dotyczące właściwego doboru są dostępne w katalogu online TUTAJ

Podobne_napinacze_3_817.jpg

Koło to może mieć owalny lub okrągły kształt, przy czym owal jest niewielki i praktycznie niezauważalny. Różnica średnic wynosi jednie 2 mm, dodatkowo koło zasłonięte jest przez pierścienie z obu stron, co może powodować dodatkowe trudności w określeniu który zestaw jest właściwy. W przypadku wspominanego Citroena wymiary to 64x66 mm.

Kolejnym sposobem jest odczytanie numerów fabrycznych z napinacza i porównanie ich z tabelką z Service Info INA 0161
Podobne_napinacze_tab_1634.jpg

Nr napinacza F-579962 dla 1,6 HDI kod DV6C, DV6D z owalnym kołem wału
Nr napinacza F-579961 dla 1,4 HDI kod DV4C z owalnym kołem wału
Nr napinacza F-232828.12 dla 1,4 HDI i 1,6 HDI DV4C, DV6C, DV6D z okrągłym kołem wału
Pomyłka może doprowadzić do uraty napięcia paska i w konsekwencji awarii silnika.


Uwaga: Odpowiednie Service Info jest dostępne w prawej, górnej części strony.