Problemy montażowe z siłownikiem sprzęgła 510 0177 10

30-08-2019 / LuK

Problemy_montazowe_Hi_1_1634.jpg
Problemy_montazowe_1_1634.jpg
Problemy_montazowe_2_1634.jpg

Pomimo licznych szkoleń, związanych z tym tematem, nadal zdarzają się jeszcze problemy ze sprzęgłami w popularnych samochodach z grupy VW, np. w pojazdach VW Passat, Skoda Octavia, Audi A3, wyposażonych w silniki 1,9 TDI, 2,0 TDI, 1,8 TFSI. Co jest istotne, problem nie pojawia się po wymianie – podczas eksploatacji, lecz występuje już podczas prac warsztatowych.

W poniższym tekście postaramy się przypomnieć istotę problemu i działania niezbędne do jego uniknięcia.
Problemy_montazowe_1_1634.jpg

Fot.1 Wysprzęglik hydrauliczny 510 0177 10

Trudność wynika między innymi ze specjalnej procedury odpowietrzenia układu sterowania sprzęgłem. Występują problemy jak przy wymianie innych siłowników o zbliżonej konstrukcji tj. pęknięcia korpusu w miejscach mocowania tego elementu do skrzyni biegów. Takie pęknięcia są następstwem zastosowania śruby lub podkładki pod śrubę o średnicy mniejszej niż otwór w korpusie, ponadto tego typu uszkodzenie jest skutkiem zastosowania momentu dokręcenia większego niż zalecany konstrukcyjnie. Podobne uszkodzenie może być spowodowane nierównomiernym dokręceniem pomiędzy trzema punktami mocowania, pozostawieniem zabrudzeń na powierzchni skrzyni biegów w miejscu przylegania siłownika – przekoszenie się siłownika – powstaniem naprężeń i pęknięciem jednego z trzech punktów mocowania [Fot. 2].
Problemy_montazowe_2_1634.jpg

Fot. 2 Otwór montażowy wysprzęglika hydraulicznego

Powyższe problemy są łatwe do wyeliminowania, jeśli zastosujemy się do ogólnych zasad mechaniki.
Natomiast jest jeszcze jedno uszkodzenie wynikające ze sposobu odpowietrzenia, wymagające zastosowania się do specjalnej procedury opisanej w Service Info LuK0070, która różni się od tych stosowanych dla innych siłowników. Procedura ta została zamieszczona w informacji serwisowej opracowanej przez Schaeffler i dostępnej w prawej, górnej części strony.

Prawidłowy sposób odpowietrzenia układu wymaga zastosowania przyrządu do napełniania i odpowietrzania układów hydraulicznych (hamulcowych, sprzęgła), zasysającego płyn od strony siłownika.
Po napełnieniu zbiorniczka płynem hamulcowym oraz podłączeniu przyrządu do odpowietrznika, ustawiamy ciśnienie robocze na wartość 2,0 bar i ustawiamy pedał hamulca w maksymalnym górnym położeniu.
Następnie odkręcamy śrubę odpowietrznika o około ¼ obrotu i czekamy aż w zbiorniku przyrządu (bańce) będzie 100 cm³ płynu.
Przy otwartym odpowietrzniku, raptownie (szybko) przemieszczamy ręcznie pedał sprzęgła od skrajnie dolnego do skrajnie górnego położenia. Tę operację wykonujemy 15 – 20 razy, w tempie 2 razy na sekundę. Po zakręceniu odpowietrznika i odłączeniu przyrządu należy łagodnie nacisnąć pedał 10 razy w celu sprawdzenia poprawności działania.

Jeśli nie zastosujemy się do tej procedury, układ nie będzie odpowietrzony, a siłownik może ulec uszkodzeniu (może pęknąć korpus lub tłoczek wypadnie z cylindra roboczego).