Wymiana łożyska przedniego w BMW 3, 5, X3 i X5

04-07-2019 / FAG

Lozyska_713_6677_90_1634.jpg
Montaz_lozyska_1634.jpg
Samochody wyposażone w układy bezpieczeństwa czynnego ABS/ESP są dzisiaj standardem. Podstawowym sygnałem dla tych układów jest prędkość każdego koła mierzona przez czujnik z impulsatora znajdującego się najczęściej w uszczelniaczu łożyska. W nowoczesnych samochodach impulsator jest pierścieniem składającym się z określonej liczby par biegunów N i S.

Weryfikacja

W samochodach BMW z poniższej listy możemy mieć problem aby sprawdzić odpowiednia stronę, z której znajduje się enkoder:
  • 3 (E90), 02/04 - 02/12
  • 3 coupe (E92), 01/05 - 12/13
  • 3 Touring (E91), 12/04 - 12/12
  • 5 (E60), 12/01 - 03/10
  • 5 Touring (E61), 03/04 - 12/10
  • X3 (E83), 01/03 - 12/11
  • X5 (E53), 01/00 - 12/06
Dzieje się tak ponieważ:
  • Oba uszczelniacze wyglądają tak samo
  • Oba enkodery są pasywne (niemagnetyczne)
  • Tylko jedna strona jest właściwa
Lozyska_713_6677_90_1634.jpg

Łożyska 713 6677 90 nie sprawdzimy czytnikiem

To że czytnik nie wskazuje działania pola magnetycznego jest w tym rozwiązaniu jak najbardziej poprawne. Enkodery nie są magnetyczne i nie będą widoczne charakterystyczne linie pola na czytniku. Dodatkowe informacje można znaleźć w Service Info FAG 0036 dostępnym w prawej, górnej części strony.

Montaż

W prawej, górnej części strony znajdziemy instrukcję montażu, która jednoznacznie wskaże, którą stroną należy wprasować łożysko.
Wymagane narzędzia specjalne:
  • Tuleja OE (22 1 018)
  • Podkładka OE (33 1 367)
  • Nakrętka OE (31 2 113)
  • Trzpień wkręcany OE (33 3 261)
Kolejność działań:
  1. W trakcie montażu należy zwrócić uwagę na to aby szeroka faza przy łożysku koła była skierowana w stronę zwrotnicy koła.
  2. Wcisnąć łożysko koła za pomocą specjalnego narzędzia.
  3. Założyć nowy pierścień zabezpieczający.
Pierścień zewnętrzny łożyska posiada szeroką fazę i to jest jedyna właściwa strona, którą należy wprasować łożysko w zwrotnicę za pomocą specjalnego narzędzia.
Montaz_lozyska_1634.jpg

Zakładając pierścień osadczy należy pamiętać aby zamkiem znajdował się zawsze pionowo w dół.
Szczegóły w instrukcji dostępnej w prawej, górnej części strony.