Wymiana piasty koła tylnego w Honda Accord CL

2019-07-05 / FAG

Wymiana Piasty_1_1634.jpg
Wymiana Piasty_2_776.jpg
Na przełomie 2016 i 2017 roku nasiliły się zgłoszenia problemów z łożyskami o nr 713 6270 10, mającymi zastosowanie tylko do tylnej osi samochodów Honda Accord VII, produkowanych w latach 2003 – 2008.
Charakterystyczne objawy jakie występowały przy tych usterkach to głośna praca (huczenie, wycie) oraz zaawansowana korozja tylnej części zespołu łożyska, schowanego wewnątrz zwrotnicy tylnego koła. Taki stan objawiał się najczęściej już po niewielkim przebiegu i wynikał głównie z nieszczelności na połączeniu zwrotnicy i łożyska. Po kilku latach eksploatacji tych pojazdów, dochodziło do pojawienia się ognisk korozji na podtoczeniu w zwrotnicy, w miejscu gdzie powinien szczelnie przylegać O-ring uszczelki. Woda wnikała do środka zwrotnicy, co prowadziło do szybkiej korozji tylnej części łożyska, ze skutkiem wypłukania jego smaru i coraz głośniejszej pracy całego zespołu.

Wymiana łożyska, a w szczególności całej piasty zazwyczaj nie stanowi większej trudności dla mechaników. Problemem staje się sytuacja, gdy po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów łożysko ponownie zaczyna huczeć.
Wymiana Piasty_1_1634.jpg

Honda Accord CL produkowana w latach 01/03-09/12
Opisywany przypadek to Honda Accord VII generacji w wersji sedan (CL). Wersja kombi ma inną budowę zawieszenia oraz piasty tylnej. Na co należy zwrócić szczególną uwagę aby auto nie wróciło ponownie do serwisu z tą samą usterką po stosunkowo krótkim przebiegu? Część mechaników może obwiniać producenta o niewłaściwe wykonanie, natomiast przyczyna jest inna.

DEMONTAŻ
Standardowo należy najpierw zdemontować koło, zacisk hamulcowy oraz utrzymujące je jarzmo.
Wymiana Piasty_2_776.jpg

Demontaż zacisku, jarzma, i tarczy hamulcowej

Kolejna czynność to zdjęcie tarczy hamulcowej. Nie powinno to stanowić problemu. 

Wymiana Piasty_3_776.jpg

Skorodowana zwrotnica tylna

Po demontażu piasty i osłony natrafiamy na źródło problemu:
Zwrotnica tylna wykonana jest ze stopu aluminium. Po kilkunastu latach eksploatacji staje się mocno skorodowana.
Dlatego niedopuszczalne jest pozostawienie jest w tym stanie.

MONTAŻ
Przed montażem piasty należy bardzo dokładnie oczyścić przylegające powierzchnie i skontrolować wżery będące przyczyną przedostawania się wilgoci do wnętrza.
 
Wymiana Piasty_4_776.jpg

Oczyszczona powierzchnia z widocznymi wżerami odlewu
 

Wymiana Piasty_5_776.jpg

Uszczelnienie piasty w kształcie o-ringu

Jedynym uszczelnieniem tej konstrukcji jest o-ring znajdujący się tuż przy powierzchni styku. Ma on miejsce w sfazowanej części zwrotnicy.

Wymiana Piasty_6_776.jpg

Skorodowana wewnętrzna część łożyska i wypłukany smar

Znajdujący się od czoła enkoder ABS nie posiada dodatkowego uszczelniacza, dlatego jakakolwiek ilość wilgoci dostająca się do wnętrza zwrotnicy powoduje błyskawiczne wypłukanie smaru i w rezultacie głośną pracę łożyska.

W uzasadnionych przypadkach może być konieczna wymiana całej zwrotnicy.
Zwracamy uwagę aby zawsze stosować się do zaleceń i instrukcji montażowych producenta pojazdu.