Wymiana piasty koła tylnego w Honda Accord CL
2019-06-03 / FAG
Charakterystyczne objawy jakie występowały przy tych usterkach to głośna praca (huczenie, wycie) oraz zaawansowana korozja tylnej części zespołu łożyska, schowanego wewnątrz zwrotnicy tylnego koła. Taki stan objawiał się najczęściej już po niewielkim przebiegu i wynikał głównie z nieszczelności na połączeniu zwrotnicy i łożyska. Po kilku latach eksploatacji tych pojazdów, dochodziło do pojawienia się ognisk korozji na podtoczeniu w zwrotnicy, w miejscu gdzie powinien szczelnie przylegać O-ring uszczelki. Woda wnikała do środka zwrotnicy, co prowadziło do szybkiej korozji tylnej części łożyska, ze skutkiem wypłukania jego smaru i coraz głośniejszej pracy całego zespołu.
Wymiana łożyska, a w szczególności całej piasty zazwyczaj nie stanowi większej trudności dla mechaników. Problemem staje się sytuacja, gdy po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów łożysko ponownie zaczyna huczeć.

Honda Accord CL produkowana w latach 01/03-09/12
Opisywany przypadek to Honda Accord VII generacji w wersji sedan (CL). Wersja kombi ma inną budowę zawieszenia oraz piasty tylnej. Na co należy zwrócić szczególną uwagę aby auto nie wróciło ponownie do serwisu z tą samą usterką po stosunkowo krótkim przebiegu? Część mechaników może obwiniać producenta o niewłaściwe wykonanie, natomiast przyczyna jest inna.
Standardowo należy najpierw zdemontować koło, zacisk hamulcowy oraz utrzymujące je jarzmo.

Demontaż zacisku, jarzma, i tarczy hamulcowej
Kolejna czynność to zdjęcie tarczy hamulcowej. Nie powinno to stanowić problemu.

Skorodowana zwrotnica tylna
Po demontażu piasty i osłony natrafiamy na źródło problemu:
Zwrotnica tylna wykonana jest ze stopu aluminium. Po kilkunastu latach eksploatacji staje się mocno skorodowana.
Dlatego niedopuszczalne jest pozostawienie jest w tym stanie.
Przed montażem piasty należy bardzo dokładnie oczyścić przylegające powierzchnie i skontrolować wżery będące przyczyną przedostawania się wilgoci do wnętrza.

Oczyszczona powierzchnia z widocznymi wżerami odlewu

Uszczelnienie piasty w kształcie o-ringu
Jedynym uszczelnieniem tej konstrukcji jest o-ring znajdujący się tuż przy powierzchni styku. Ma on miejsce w sfazowanej części zwrotnicy.

Skorodowana wewnętrzna część łożyska i wypłukany smar
Znajdujący się od czoła enkoder ABS nie posiada dodatkowego uszczelniacza, dlatego jakakolwiek ilość wilgoci dostająca się do wnętrza zwrotnicy powoduje błyskawiczne wypłukanie smaru i w rezultacie głośną pracę łożyska.
Zwracamy uwagę aby zawsze stosować się do zaleceń i instrukcji montażowych producenta pojazdu.