Wymiana sprzęgła w Oplu Astra G 1.4 z silnikiem X14XE

Informacje ogólne

LuK_RepSet_stage_01_1634x919_092014.jpg

W ramach pełnego pakietu wsparcia technicznego ze strony LuK i Grupy Schaeffler, przygotowaliśmy artykuły techniczne opisujące „krok – po – kroku” sposób wymiany sprzęgła w najbardziej popularnych samochodach na naszym rynku.

Niniejszy artykuł opisuje wymianę sprzęgła w Oplu ASTRA G 1.4 z silnikiem X14XE. 

Ten model samochodu jest wyjątkowo popularny na naszym rynku, zatem warto bliżej przyjrzeć się poszczególnym etapom wymiany sprzęgła.

Uwaga:
Wymagany będzie podnośnik najazdowy, wspornik hydrauliczny do skrzyń biegów oraz belka do podwieszenia silnika.
 

Przygotowanie pojazdu

Astra_817_1.jpg

Przed podniesieniem pojazdu należy odłączyć kolumnę kierowniczą od przekładni, odkręcając śrubę mocującą i wypychając do góry kolumnę wraz z wieloklinem.
 

Astra_817_4.jpg

Przy wypinaniu bezpiecznika (fioletowy) zwrócić uwagę na mały zaczep na spodzie, który należy podważyć śrubokrętem i zablokować.

Astra_817_2.jpg

W opisywanym modelu zastosowano w pełni hydrauliczne sterowanie sprzęgła, zatem do jego wymiany należy zamówić zestaw RepSet Pro, zawierający wysprzęglik hydrauliczny.

Astra_817_3.jpg

W zakresie czynności wstępnych, należy odłączyć akumulator, zdjąć jego podstawę, odłączyć masę oraz wiązkę zasilającą skrzynkę bezpiecznikową. Te czynności są konieczne z uwagi na elektro-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego zamocowane na ramie, którą należy zdemotować.

Przygotowanie do demontażu

Astra_817_5.jpg

Podpinamy silnik i odkręcamy mocowanie skrzyni biegów na jej poduszkach.

Astra_817_8.jpg

Ponadto należy podpiąć chłodnicę wspartą na ramie. Najlepiej podwiązać ją espanderem na wsporniku silnika.

Astra_817_9.jpg

Można teraz zdemontować przednią ramę, odkręcając cztery śruby i podpierając na wsporniku hydraulicznym ze względu na jej dużą wagę. Należy pamiętać o przegubie drążka zmiany biegów, który jest zamocowany do ramy.

Astra_817_10.jpg

Przed wysunięciem półosi spuścić olej ze skrzyni biegów. W tym modelu nie występuje korek oleju, zatem przed montażem miski należy nałożyć cienką warstwę uszczelniacza.

Demontaż sprzęgła

Astra_817_11.jpg

Można teraz wysunąć półosie i odkręcić skrzynię biegów, odłączając jednocześnie wszystkie przewody hydrauliczne.

Astra_817_12.jpg

Podczas demontażu zużytego zestawu sprzęgła, sprawdzić stan powierzchni ciernej koła zamachowego, oraz dokładnie oczyścić wnętrze skrzyni przed zamontowaniem nowego wysprzęglika. Budowa starego wysprzęglika może różnić się od nowego o nr 510 0073 10.

Astra_817_14.jpg

W takim przypadku należy zdjąć stary o-ring uszczelniający z poprzedniego wysprzęglika. W przeciwnym wypadku może dojść do zablokowania przewodu, co uniemożliwi swobodny powrót płynu hydraulicznego, ze skutkiem rozerwania wysprzęglika.

Więcej szczegółów w Serwis Info nr LuK-0018. oraz w instrukcji dołączonej do wysprzęglika.
 

Montaż nowego sprzęgła

Astra_817_15.jpg

Przed zamontowaniem skrzyni sprawdzić stan zużycia wieloklinu wałka sprzęgłowego. Należy pamiętać, że w omawianym modelu nie występuje łożysko pilotujące wałka sprzęgłowego, zatem jego parametry muszą się zawierać w dopuszczalnych tolerancjach. Tarcze LuK oznaczone są po stronie skrzyni biegów napisem „Getriebeseite” lub „Gearbox side” - należy zatem zwrócić uwagę aby nie zamienić stron tarczy sprzęgła.

Astra_817_16.jpg

Ponowny montaż przeprowadzić w odwrotnej kolejności, sprawdzając jednocześnie stan i pozycję kołeczków centrujących. Przed zamontowaniem sprzęgła należy posmarować wieloklin wałka sprzęgłowego, kilka razy przekręcając nasunąć na wałek tarczę, a następnie usunąć nadmiar smaru. Centrujemy tarczę sprzęgła i dokręcamy docisk kluczem dynamometrycznym.

Astra_817_17.jpg

Rysunek obok przedstawia kolejność dokręcania śrub mocujących docisk. Zastosować moment dokręcający o wartości 15 Nm. Ze względu na ryzyko uszkodzenia tarczy sprzęgłowej, przed opuszczeniem siłownika podpierającego skrzynię dociągnąć właściwym momentem dokręcającym śruby mocujące skrzynię do bloku silnika. 

Uwaga:
Przypominamy o wymianie na nowe i zabezpieczeniu nakrętek mocujących półosie do piasty kola, oraz napełnieniu skrzyni biegów odpowiednią ilością oleju o właściwej specyfikacji.