Wymiana sprzęgła - Peugeot 207 CC

Informacje ogólne

Peugeot_207_776_1.jpg

W ramach pełnego pakietu wsparcia technicznego ze strony LuK i Schaeffler, przygotowaliśmy artykuły techniczne opisujące „krok – po – kroku” sposób wymiany sprzęgła w samochodach różnych marek.

Dzisiejszy artykuł dotyczy Peugeot 207 CC, z silnikiem ΕΡ6, 1.6

Podczas eksploatacji generowany był hałas przy załączaniu 1. biegu. Przebieg pojazdu wynosił ok. 51,000 km, głównie w cyklu miejskim. 
 

Diagnoza wstępna

Peugeot_207_776_GearB.jpg

Głośna praca skrzyni biegów była skutkiem uszkodzenia łożysk podpierających wałek sprzęgłowy, które należało wymienić na nowe (łożyska 2 i 3).

Przy okazji naprawy skrzyni biegów postanowiono wymienić sprzęgło nr 620 3268 00.
 

Przygotowanie do wymiany

Peugeot_207_776_2.jpg

Przygotowanie do wymiany sprzęgła wymaga następujących czynności w komorze silnika.

Należy odłączyć i wymontować akumulator oraz jego podstawę za pomocą 2 śrub (klucz nr 10) i wypiąć skrzynkę bezpieczników.
 

Peugeot_207_776_3.jpg

Następnie zdemontować obudowę filtra powietrza i rurę zasysającą. Odłączyć masę ze skrzyni biegów (klucz nr 13).

Peugeot_207_776_5.jpg

Podpieramy skrzynię biegów na siłowniku hydraulicznym i luzujemy dwie śruby mocujące ją do silnika. Podnosimy samochód na podnośniku, zdejmujemy koła, odkręcamy śruby mocujące półosie oraz plastikową kopułkę po stronie kierowcy. W dalszej kolejności w celu wysunięcia półosi demontujemy końcówki drążków kierowniczych oraz sworznie wahaczy. 

Peugeot_207_776_4.jpg

Ze skrzyni biegów odkręcić i odsunąć na bok wiązkę przewodów oraz odłączyć cięgna zmiany biegów. Cięgna są zamocowane dwiema śrubami na plastikowej podstawie, jedna śruba odkręcana od góry, druga od dołu.Ze skrzyni biegów odkręcić i odsunąć na bok wiązkę przewodów oraz odłączyć cięgna zmiany biegów. Cięgna są zamocowane dwiema śrubami na plastikowej podstawie, jedna śruba odkręcana od góry, druga od dołu.

Peugeot_207_776_6.jpg

Spuszczamy olej ze skrzyni biegów (korek obok półosi). Półosie są mocowane w skrzyni bez zabezpieczenia, więc do ich demontażu wystarczy je wysunąć na zewnątrz.Spuszczamy olej ze skrzyni biegów (korek obok półosi). Półosie są mocowane w skrzyni bez zabezpieczenia, więc do ich demontażu wystarczy je wysunąć na zewnątrz.

Peugeot_207_776_7.jpg

Odkręcamy prawą belkę podpierającą, w celu wymontowania skrzyni biegów

Peugeot_207_776_11.jpg

Odkręcamy pompę sprzęgła (2 śruby nr 10) i przesuwamy na bok, tak aby nie uszkodzić jej podczas demontażu skrzyni biegów.

Peugeot_207_776_13.jpg

Odkręcamy rozrusznik (3 długie śruby z łbem imbusowym), a następnie pozostałe śruby mocujące skrzynię biegów (potrzebna będzie mała drabinka) oraz mocowanie poduszki skrzyni i opuszczamy skrzynię na dół.

Wymiana sprzęgła

Peugeot_207_776_14.jpg

Należy wyczyścić skrzynię, i z uwagi na znaczne zużycie dźwigni (łapy) wysprzęglającej, charakterystyczne dla tego modelu, demontujemy ją w celu wymiany na nową. 

Przypominamy o nasmarowaniu dźwigni w obu miejscach kontaktu
 

Peugeot_207_776_16.jpg

Sprawdzić stan zużycia koła zamachowego na ew. przeciążenia termiczne. W tym modelu nie występuje łożysko pilotujące wałka sprzęgłowego, więc nie ma konieczności wymiany.

Peugeot_207_776_17.jpg

Czyścimy wieloklin wałka sprzęgłowego, nanosimy niewielką ilość smaru i nasuwamy tarczę sprzęgła kilka razy – za każdy razem obracając ją o pewien kąt. Usuwamy nadmiar smaru.

Napis na tarczy: „Getriebeseite” lub „Gearbox side”, oznacza stronę skrzyni biegów i wskazuje jednoznacznie, którą stroną założyć ją na wałek sprzęgłowy.
 

Peugeot_207_776_18.jpg

Bardzo ważne jest prawidłowe wycentrowanie tarczy sprzęgła, co znacznie ułatwia stosowanie trzpienia centrującego, zawartego w zestawie narzędzi do montażu sprzęgieł typu SAC. Do montażu poszczególnych elementów zawsze stosujemy właściwy moment dokręcający.
 

Peugeot_207_776_19.jpg

Na zakończenie należy pamiętać o zalaniu skrzyni właściwym olejem przekładniowym w ilości 2 litrów