Łożyska FAG z zazębieniem doczołowym – czyli lżej, ciszej, taniej i dłużej.

14.03.2019 / FAG

Połączenie samocentrujące, bez luzu. Łatwy montaż. Mniejsza masa. Przenoszenie dużych momentów.

Firma Schaeffler już w 2008 roku wprowadziła nowe rozwiązanie połączenia łożyska kół z półosią napędową.

Dotychczasowe połączenie bazowało na zazębieniu obwodowym wielowypustu półosi z wielowypustem od strony łożyska koła, które aby przenosić wymagane momenty obrotowe, musiało mieć odpowiednią grubość materiału, a z kolei żeby możliwy był jego montaż, niezbędny był minimalny luz tego połączenia.

Te cechy sprawiały, że po pierwsze łożysko było znacznie cięższe niż to byłoby konieczne ze względu na jego nośność, a po drugie – po pewnym okresie eksploatacji dochodziło do poluzowania połączenia na wielowypustach na tyle, że pojawiały się głośne dźwięki podczas manewrów pojazdem – np. stuki.

Jakie jest zatem rozwiązanie?

Nowe rozwiązanie, w prosty sposób, wykluczyło negatywne cechy połączeń wielowypustowych. Chodzi oczywiście o połączenie doczołowe, przy którym zazębienie z wzdłużnego przechodzi na promieniowe pomiędzy piastą zintegrowaną z łożyskiem (typ łożyska 3-ej generacji), a zazębieniem promieniowym na obudowie przegubu zewnętrznego półosi.

To rozwiązanie było możliwe dzięki opatentowaniu technologii plastycznego formowania metalu na zimno, opracowanej przez inżynierów koncernu FAG, wchodzącego w skład grupy Schaeffler, co pozwoliło na wyeliminowanie oczywistych wad związanych z połączeniem na wielowypust.

Najważniejszymi zaletami nowej technologii łączenia z zazębieniem doczołowym łożyska-piasty z półosią, była redukcja masy nawet do 0,25 kg na jednym połączeniu. Kolejną ważną dodatnią cechą było całkowite wyeliminowanie głośnych stuków z uwagi na brak występowania luzu połączeniowego.

Podczas montażu wystarczy dokręcić śrubę centralną wraz z nakrętką wymaganym momentem dokręcającym. Łożysko jest oczywiście fabrycznie przygotowane do optymalnej pracy przez cały okres eksploatacji dzięki tzw. dożywotniemu nasmarowaniu oraz ustawieniu właściwego luzu.

Opisane rozwiązanie stało się na tyle powszechnie stosowane, że do dnia dzisiejszego wyprodukowano ponad 20 mln sztuk tego typu łożysk.