Łożyska „CoRX“ i „Twin-Ax“ uzupełnieniem szerokiej oferty produktowej Schaeffler

12.03.2019 / FAG

Wydłużona żywotność dzięki układowi labiryntowemu zabezpieczającemu przed pyłem i wodą

Nowe łożysko rowkowo-kulkowe „CoRX“- zapewnia doskonałą szczelność i niskie opory toczenia. Skrót „CoRX“ to „Contamination Resistance X-life“- „Odporność na zanieczyszczenia X-żywotość“.

Jak pasują do siebie określenia labirynt i oś napędowa?

Odpowiedzią na to nietypowe pytanie jest nowe łożysko rowkowo-kulkowe Schaeffler marki FAG, o skrótowej nazwie „CorRX“ i „Twin-Ax“ przeznaczone do półosi napędowych w samochodach osobowych. Zapewnia ono niespotykaną do tej pory żywotność, również przy zastosowaniu w ekstremalnych warunkach. Kluczem tego rozwiązania jest podwójna warstwa uszczelniająca, w odpowiedni sposób ze sobą połączona, co całkowicie chroni łożysko przed zanieczyszczeniami i wodą.

Bez względu na rodzaj pojazdu: w samochodach miejskich z napędem na przednią oś, w dużych limuzynach, małych samochodach dostawczych czy w SUV-ach z opcją jazdy w terenie, łożyska rowkowo-kulkowe znajdują szerokie zastosowanie w wielu typach pojazdów.

W zależności od zastosowań, łożyska mogą być poddawanie skrajnym obciążeniom i warunkom pracy: błoto i woda mogą przedostawać się do ich wnętrza i być przyczyną szybkich awarii.

„CoRX“ i „Twin-Ax“ to nazwy skrótowe nowych łożysk rowkowo-kulkowych, stosowanych do półosi napędowych w samochodach osobowych, których konstrukcja uszczelnień wykonana w systemie labiryntowym całkowicie zabezpiecza wnętrze łożyska przed zanieczyszczeniami i wodą.

Nowością konstrukcyjną są, w specjalny sposób uformowane, dwa pierścienie uszczelniające.

„CoRX“ i „Twin-Ax“: doskonałe parametry uszczelniające przy minimalnych oporach tarcia.

W odróżnieniu do znanych łożysk rowkowo-kulkowych typu „Seal-Slinger+Ax“- w łożyskach „CoRX“ i „Twin-Ax“ zastosowano uszczelnienie typu kasetowego. W łożyskach „CoRX“ zamontowano uszczelnienie osiowe i promieniowe, a w łożyskach „Twin-Ax“ dwa osiowe uszczelnienia wargowe z pierścieniem wykonanym ze stali kwasoodpornej. Zewnętrzny uszczelniacz zapewnia ochronę przed kurzem i wodą. Wewnętrzny uszczelniacz o mniejszym współczynniku przylegania, zabezpiecza przed wyciekiem smaru z łożyska. W ten sposób poprawiono też odporność łożysk na zużycie. Optymalizacja połączenia pierścieni wargowych pozwoliła zminimalizować opory tarcia w łożysku.

Dzięki temu łożyska te nadają się doskonale do dużych prędkości obrotowych. Możliwości zastosowań łożysk „CoRX“ i „Twin-Ax“ jest znacznie więcej. Mogą być montowane zarówno na wałach Kardana jak i na półosiach napędowych, a przy tym - w zależności od wymagań odbiorców, nie ma konieczności stosowania dodatkowych uszczelnień.