Poprawna instalacja łożysk generacji 2.1 z pierścieniem osadczym

15.03.2019 / FAG

Nowe konstrukcje

Poprawna instalacja łożysk generacji 2.1 z pierścieniem osadczym.

Łożysko koła powinno być, zgodnie z powszechną wiedzą, wprasowywane w piastę poprzez nacisk na zewnętrzną bieżnię. W innym przypadku fabryczne luzy i naprężenia mogłyby zostać naruszone, co oznaczałoby uszkodzenie łożyska.

Powstaje jednak pytanie jak wprasować łożysko generacji 2.1, jeżeli piasta zakrywa zewnętrzną bieżnię łożyska? Czy próbować dokonać tego przez piastę koła? Absolutnie nie! To skieruje siły na wewnętrzną bieżnię łożyska i uszkodzi lub zniszczy moduł łożyska. W dodatku, pierścień osadczy prawdopodobnie nie trafi we frez blokujący, co zdecyduje, że łożysko nie będzie zamontowane poprawnie. W tym przypadku konieczne jest użycie narzędzia specjalnego np. Klann, które mocuje się na pierścieniu osadczym i blokuje podczas montażu łożyska. Siły przenoszone są wówczas tylko przez zewnętrzną bieżnię. Odgłos kliknięcia świadczy o tym, ze pierścień osadczy trafił we właściwe miejsce, jest zabezpieczony i poprawnie zamontowany.

Ważna wskazówka: Należy wyczyścić dokładnie frez na zwrotnicy, usuwając fragmenty starego pierścienia, który ulega zniszczeniu podczas demontażu.