Łożyska kół nadal się zmieniają.

18.09.2018 / FAG

Nowe konstrukcje

Jak to się zaczęło?

W roku 1883, Friedrich Fischer wynalazł młyn kulowy, który po raz pierwszy w historii pozwolił na oszlifowanie stalowych kulek do idealnie okrągłego kształtu. Ta genialna idea była jednakże czymś więcej niż tylko wynalazkiem: stała się podstawą firmy FAG. 10 lat później, po śmierci Friedricha Fischera, Georg Schäfer przejął „First Automated Cast Steel Factory” (znaną wcześniej pod nazwą Friedrich Fischer AG) i uczynił z niej firmę przemysłową o światowej sławie. Obecnie, marka FAG ma za sobą ponad 130 lat sukcesów na rynku i jest wiodącym na świecie specjalistą w dziedzinie łożysk tocznych. Od 2001 roku FAG należy do Grupy Schaeffler.

Nowe rozwiązania

Zmiany konstrukcyjne łożysk kół jezdnych mają na celu zwiększenie ich żywotności, zmniejszenia kosztów wytwarzania, zmniejszenia gabarytów i masy, ograniczenie błędów montażowych i zmniejszenie oporów własnych.

Dlatego powstały dwie nowe konstrukcje łożysk III generacji.

Zmniejszenie oporów własnych łożyska to zmniejszone tarcie, a to przekłada się na mniejsze zużycie elementów i ograniczenie zużycia paliwa.

null

Jedno rozwiązanie to nowy sposób przeniesienia momentu obrotowego na koło napędzane od tzw. półosi napędowe. W niektórych samochodach BMW zastąpiono promieniowe zazębienie przegubu z piastą koła, zazębieniem osiowym. Daje to to mniej skomplikowany sposób wykonania, co wiąże się z mniejszymi kosztami produkcji. Ponadto tego typu konstrukcja to mniejsza masa . Jeśli chodzi o stronę serwisową to mniej uciążliwy demontaż połączenia pary łożysko – przegub napędowy.

null

Drugą konstrukcją są łożyska kulkowe przenoszące duże obciążenia. Zastępują one łożyska wałeczkowe stożkowe, które dzięki kontaktowi liniowemu z bieżnią mogły przenieść duże obciążenia ale miały duże opory własne. Nowe łożyska to konstrukcja czterorzędowa kulkowa skośna. Takie rozwiązanie ograniczyło tarcie wewnętrzne przy normalnych warunkach pracy o około 50%.