Dwumasowe Koło Zamachowe ze sprzęgłem zrywnym ITL (Impact Torque Limiter) na przykładzie Ford Transit (2006-)

20.09.2018 / LuK

Konstrukcja i sposób działania

Budowa

Rozwój technologii motoryzacyjnej na przestrzeni ostatnich dekad spowodował wprowadzenie nowych rozwiązań do tradycyjnych podzespołów, stosowanych od wielu lat, jednak stale podlegających modyfikacji.

null

Wewnątrz niektórych kół zamachowych LuK znajduje się sprzęgło zrywne. Zbudowane jest z tarczy zabierakowej (1) i tarcz zaciskających (2,3) z okładzinami ciernymi. Zostało ono zaprojektowane do ochrony skrzyni biegów przed skutkami pików momentu obrotowego. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne i pochodzi z rezonansu w układzie przeniesienia napędu.

Skutki zadziałania

W sytuacji gdy na kole zamachowym pojawi się minimum 1,5 razy większy moment obrotowy niż maksymalny generowany przez silnik, sprzęgło zaczyna działać.

null

Tarcza zabierakowa porusza się względem masy wtórnej. Wystąpienie np. 1500 Nm powoduje całkowite przestawienie masy wtórnej względem pierwotnej. Jak widać otwory masy wtórnej nie pokrywają się z otworami masy pierwotnej i koło nie nadaje się do dalszej eksploatacji, ze względu na znaczne wibracje w układzie przeniesienia napędu.

Na co należy zwrócić uwagę?

W 2014 roku w kołach zamachowych do samochodu Ford Transit (2006-) zmieniono wieniec czujnika prędkości wału. Zostało wydane Service info, które opisuje różnice grubości zębów, przy niezmienionej średnicy. Funkcjonalnie są identyczne i mogą być stosowane zamiennie. Podczas montażu, w samochodach marki Ford należy koniecznie zwrócić uwagę na fakt, że czujnik prędkości obrotowej montowany jest poprzez dosunięcie go do wieńca impulsatora, co sprawia, że jego końcowa część będzie w naturalny sposób ścinana. Świadczy to o poprawnym montażu.

Uwaga: Podczas wymiany DKZ pod żadnym pozorem proszę nie regulować pozycji czujnika!

null

Każda zmiana ustawienia, wymaga jego wymiany na nowy. Zdjęcie przedstawia rodzaje i stany zastosowanego czujnika: (1) - nowy, (2),(3) - różne wersje, eksploatowane, ścięte, sytuacja prawidłowa.

Konsekwencje zmiany pozycji czujnika

Może nam się wydawać, że kontakt czujnika z wieńcem jest niedopuszczalny. Natomiast, odsunięcie sensora od impulsatora wywoła zanik sygnału o prędkości obrotowej wału i problem z uruchomieniem silnika. Sprawi to przetrzymywanie DKZ w prędkości rezonansowej i spowoduje zadziałanie sprzęgła ITL. W konsekwencji, nowo montowane koło nie będzie nadawało się do dalszej eksploatacji ze względu na wzajemne przestawienie mas DKZ.

Uwaga: Service Info, dotyczące omawianego tematu, jest dostępne w prawej, górnej części strony.