Możliwość wystąpienia przedwczesnej usterki sprzęgła 1.3 CDTi

16.04.2018 / LuK

Ważne szczegóły dla uniknięcia problemów.

W samochodach marki Opel: Combo, Corsa C-D, Meriva i Tigraz silnikiem 1.3 CDTi w pewnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia układu sprzęgłowego w krótkim czasie po jego wymianie.

Brak przeniesienia napędu po np. 3000-5000 km przebiegu to dystans zdecydowanie za mały jaki może pokonać nowe sprzęgło.

null

Zwróćmy więc uwagę, co ulega uszkodzeniu i co może być jego przyczyną? Po demontażu skrzyni biegów i docisku sprzęgła zauważamy, że wieloklin tarczy został całkowicie zniszczony (fot. obok). Z jakiego powodu doszło do tak przedwczesnego zużycia?

.

.

null

Analizując przypadek, zauważamy, że na powierzchni masy pierwotnej DKZ widoczne jest zarysowanie powstałe na promieniu odpowiadającym otworom montażowym docisku (fot. obok), co nie jest zjawiskiem normalnym.

Powodem tej usterki są śruby docisku, które założone ponownie lub dokręcone niewłaściwym momentem, powodują podparcie masy wtórnej DKZ i pracę masy wtórnej wraz z tarczą pod kątem. Jest to możliwe, gdyż odległość pomiędzy masami jest bardzo mała. Tarcza sprzęgłowa w tym rozwiązaniu posiada sztywną piastę. Wałek sprzęgłowy napiera na ustawianą tarczę pod kątem, powodując degradację wieloklinu. Zęby stają się coraz bardziej spiczaste. W wyniku dalszej eksploatacji dochodzi do całkowitego zniszczenia.

null

Dlatego w tym docisku należy zawsze montować nowe śruby, jak pokazano na instrukcji wewnątrz zestawu RepSet (fot. obok). W sytuacji demontażu i ponownego montażu układu sprzęgłowego ze względu na np. naprawę silnika, należy zastosować się do biuletynu Service Info dostępnego na portalu www.repxpert.pl

Nie jest dopuszczalne dokręcanie śrub kluczem pneumatycznym, co czasami jest, niestety, praktykowane ze względu na brak układu samoregulacji. Moment z jakim należy dokręcić śruby docisku mieści się w zakresie 12-15 Nm dla M6 (w zależności od kodu silnika).

null

Aby sobie uzmysłowić wagę problemu, musimy pamiętać, że odpowiada to momentowi z jakim dokręcamy siłownik hydrauliczny z tworzywa sztucznego do obudowy skrzyni biegów tego pojazdu! Kolejna ważna sprawa to kontrola wałka sprzęgłowego. Stan pokazany na zdjęciu obok jest niedopuszczalny. Założenie nowego sprzęgła, zakończy się błyskawiczną usterką.

Ważne, szczegółowe informacje dotyczące przedstawionego problemu zawiera informacja techniczna dostępna w górnej, prawej części strony.