Problem z uruchomieniem silnika po wymianie DKZ na przykładzie Volvo S60 I silnik 2.4 diesel

29.09.2017 / LuK

Prawidłowy dobór części wymaga uwagi.

Jeżeli po wymianie koła zamachowego nie można uruchomić silnika to jest to duży powód do niepokoju. Po kilku godzinach naprawy, efekt może być katastrofalny. Na czym polega problem?

Po odczycie kodów błędów wskazania najczęściej dotyczą:

• Błąd synchronizacji wał korbowy – wałek rozrządu

• Błąd czujnika wału

Przestawienie faz rozrządu nie wchodzi w rachubę, pasek nie był demontowany, wiec skąd pochodzi problem? Może wiązki elektryczne?

Impulsator w postaci metalowego wieńca, znajduje się na DKZ. Dla grupy silników Volvo o pojemności 2401 cm3 jest w ofercie kilka kół, które różnią się nieznacznie. Najczęściej mylone przedstawiono poniżej.

  • DKZ o nr 415 0220 10 jest dedykowane do silnika 2.4 D5 120 kW o kodzie silnika D 5244 T
  • DKZ o nr 415 0315 10 jest dedykowane do silnika 2.4 D 120 kW o kodzie silnika D 5244 T5

Niefortunny zbieg okoliczności z oznaczeniami spowodował, że oba kody silnika, które były montowane w tych samych modelach i mają tą samą moc maksymalną różnią się tylko jednym znakiem. O pomyłkę z doborem już łatwiej się nie da. Dlaczego więc Schaeffler pod marką LuK produkuje dwa koła do tego samego samochodu? Różnicą jest posadowienie impulsatora dla czujnika wału.

Widok koła 415 0220 10 z impulsatorem czujnika wału

.

.

.

.

.

.

415 0315 10 ma przesunięty o 24 stopnie wieniec względem koła 415 0220 10. Pomyłka w doborze powoduje brak możliwości uruchomienia samochodu i kolejne godziny spędzone przy diagnozie przyczyny. Podsumowując, problem uruchomieniem silnia to często błędny dobór DKZ o ile jest wyposażone w wieniec do czujnika.

Widok koła 415 3150 10 z inną pozycją impulsatora czujnika wału

.

.

.

.

.

.

Aby uniknąć błędów należy stosować się do najbardziej aktualnego katalogu, dostępnego online na portalu:

REPXPERT oraz na stronie firmy Schaeffler