NEW

Kalibracja systemów wspomagania kierowcy (DAS/FSA) po zmianach w zawieszeniu.

Achsvermessung_nach_Fahrwerkumbau_1634x919.jpg
FAS-Systeme reagieren sensibel auf veränderte Maße_1634x919.jpg
Gewindefahrwerk_BILSTEIN_B16_kurz_vor_dem_Einbau_1634x919.jpg
Nach dem Stoßdämpfer-Einbau müssen FAS-Systeme kalibriert werden_1634x919-1.jpg
Zum Thema Kalibrierung informiert BILSTEIN auch in vielen Schulungsvideos_1634x919.jpg

Systemy wspomagania kierowcy (DAS/FAS) coraz częściej można znaleźć w nowoczesnych samochodach. Dzięki rozległej wiedzy specjalistycznej warsztaty zdecydowanie przyczyniają się do tego, że działanie systemów jest zagwarantowane w pełnym zakresie także po przebudowach i naprawach zawieszenia. Ponieważ w takich sytuacjach  często wymagana jest adaptacja systemów wspomagania kierowcy pod kątem ich nowego położenia w stosunku do ustawień standardowych. Dobrym i praktycznym przykładem jest montaż zawieszeń sportowych, 
które również oferuje BILSTEIN https://www.repxpert.pl/pl/schaeffler-products#!/products/car/Podwozie/Zawieszenie~2Ft%C5%82umienie. To samo obowiązuje dla montażu  amortyzatorów lub resorów tradycyjnych. 

Inny, interesujący problem, który również może pojawić się po montażu nowych elementów  zawieszenia, to trudne do zlokalizowania odgłosy. W tej sytuacji REPXPERT ma dwie praktyczne wskazówki: 

1.    https://www.repxpert.pl/pl/garage-tips/bilstein-noises-from-suspension
2.    https://www.repxpert.pl/pl/garage-tips/bilstein-noise-rear-axle-golf-skoda

Które systemy wspomagania wymagają z reguły kalibracji?

Konieczna jest kalibracja przede wszystkim w samochodach z automatyczną regulacją zasięgu świateł, elektroniczną regulacją sił tłumienia  amortyzatorów, systemami ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu lub kontrolą odległości od poprzedzającego pojazdu. Tylko w ten sposób czujniki pokładowe mogą prawidłowo wykryć nowe warunki pracy. W przeciwnym razie samodzielnie reagują na zmienione warunki po przebudowie i przy tym często dochodzi do błędów lub komunikatów o nieprawidłowym działaniu systemu: jeśli pojazd został obniżony, czujniki wysokości stwierdzają np. odchylenie od standardowego położenia, a za przyczynę tego uznają duże obciążenie. Ponadto może to spowodować zakłócenia pracy czujników prędkości kątowej odchylenia, liczby obrotów kół, czujników radarowych i lidarowych oraz przedniej kamery.  

Poza tym przy instalacji nowych amortyzatorów często nie tylko systemy wspomagania kierowców trzeba poddawać kalibracji. Dalsze informacje w tym zakresie w naszej praktycznej wskazówce dotyczącej regulacji rowków: https://www.repxpert.pl/pl/garage-tips/bilstein-shock-absorber.


Po wykonaniu jakich prac konieczna jest kalibracja?

  • po wymontowaniu / zamontowaniu amortyzatorów lub zawieszenia
  • po wymontowaniu / zamontowaniu czujników wysokości, wahaczy, ram pomocniczych
  • po wymianie jednostek sterujących

Przykład:  obniżenie zawieszenia. Jakie etapy pracy są konieczne?

  • dokręcenie kluczem dynamometrycznym śrub mocujących komponenty podwozia 
  • jazda kontrolna
  • ustawienie geometrii osi zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu
  • kalibrowanie istotnych  dla zawieszenia systemów wspomagania 

Jakie nieprawidłowe działania mogą wystąpić ? 

Regulacja sił tłumienia amortyzatorów: stałe ustawienie błędnego nastawu/trybu jazdy. Tym samym prawie niemożliwe jest rozpoznanie zmian w różnych trybach jazdy.

Elektroniczna regulacja zasięgu świateł: Stożek świetlny znajduje się zbyt nisko i prowadzi to do złego oświetlenia drogi lub znajduje się zbyt wysoko i oślepia pojazdy jadące z naprzeciwka.

Wspomaganie utrzymania pasa ruchu oraz kontrola odległości od poprzedniego pojazdu: sytuacja na drodze jest rejestrowana w niewłaściwy sposób, zbyt wczesna lub zbyt późna reakcja oraz informacja o zgłoszeniu błędu aż do aktywacji wyłączników bezpieczeństwa systemu.


W przypadku dalszych pytań prosimy o kontakt do Działu Wsparcia Technicznego BILSTEIN pod numerem telefonu  +49 2333 791-4222 lub skorzystać z adresu e-mail technik@bilstein.de. Inną interesującą opcją są szkolenia, które BILSTEIN oferuje teraz również wirtualnie. Rejestracja i dalsze informacje pod adresem e-mail training@bilstein.de lub https://workshop.bilstein.com/pl/szkolenia-i-kursy/.

www.bilstein.com
www.facebook.com/bilstein.de
www.instagram.com/bilstein_official
www.youtube.com/bilsteinde

Foto: Copyright BILSTEIN 2021. 
Kopiowanie bezpłatne możliwe przy podaniu źródła BILSTEIN.